Jak pogoda wpływa na Twój biznes

Opublikowano: 22-08-2016

weather forecast - hand with umbrella pops out of TV screen isolated on white background

Nie da się ukryć, że czynnikiem wpływającym na sprzedaż jest pogoda. Początki wiosny powodują kolejki w klubie fitness, pierwszy śnieg oznacza tłok w wulkanizacji, a gdy spadnie deszcz na wzrost obrotów nie mogą narzekać sprzedawcy parasoli i kaloszy. Jaka zależność występuje między warunkami atmosferycznymi, a popytem w przypadku gastronomii? 

Coroczny raport klimatyczny publikowany przez amerykański Narodowy Urząd ds. Oceanów i Atmosfery pokazuje, że w najbliższych latach pogoda będzie coraz bardziej nieregularna. Ocieplanie się klimatu powoduje anomalie pogodowe i kataklizmy, takie jak coraz częściej występujące powodzie, huragany, a nawet susze. Globalne zmiany pogody są istotne dla restauratorów ze względu na dostępność i ceny produktów spożywczych, zwłaszcza rolnych lub importowanych. Natomiast pogoda występująca lokalnie bezpośrednio wpływa na wzrost lub spadek sprzedaży konkretnych pozycji z menu. Warto być na bieżąco i dokonywać analizy sprzedaży, także pod tym kątem, by zawsze wiedzieć, jak kształtują się preferencje klientów. 

Pogoda dla bogaczy? 

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jaka pogoda dla restauratorów jest najlepsza. Sytuacja nie kształtuje się tak klarownie, jak w przypadku biznesów prowadzonych online, w których widoczny wzrost zainteresowania jest zauważalny wtedy, gdy za oknem jest ponuro i pada deszcz, który nie zachęca do wyjścia z domu. Jeśli chodzi o restauracje stacjonarne, oczywiście prócz czynnika pogodowego, bardzo ważna jest również lokalizacja. Na przykład: restaurację w dużym mieście w pochmurny dzień odwiedzi mniej osób, które raczej postanowią zamówić jedzenie online. Jednak lokal gastronomiczny w turystycznej miejscowości może odnotować wzmożony ruch ze względu na to, że turyści nie spędzą całego dnia na plaży lub górskim szlaku. Dlatego każdy restaurator powinien mieć możliwość analizy tego, jak pogoda wpływa na jego biznes w danym okresie. 

Nie daj się zaskoczyć 

Branie pod uwagę czynnika pogodowego w działaniu restauracji wcale nie musi oznaczać obowiązku oglądania codziennie prognozy pogody. Wpływ aury na zakupy Klientów w lokalu można przeanalizować, dzięki funkcji dostępnej w oprogramowaniu dla gastronomii FoodSoft. Integracja ze stacją pogodową to jedna z wielu możliwości, które daje program. Okazują się one bardzo pomocne w pracy menadżera lub właściciela restauracji. 

 Program FoodSoft automatycznie pobiera dane z serwisów pogodowych, takie jak temperatura, wilgotność, a nawet ciśnienie. W codziennych raportach restaurator może uwzględnić panujące warunki pogodowe, dzięki temu bez problemu sprawdzi strukturę sprzedaży produktów w zależności od czynników zewnętrznych. Raporty gromadzone są w archiwum, więc dostęp do nich jest możliwy w dowolnym momencie. Przed letnim sezonem warto sprawdzić, jak sprzedaż kształtowała się w tym samym okresie w roku ubiegłym. Takie zestawienie na podstawie prognozy pogody pozwoli zaplanować nie tylko menu dostosowane do preferencji gości, ale także ułatwi stworzenie odpowiedniej listy zamówień produktów. 

Pogoda – dyrektor sprzedaży? 

Pogoda potrafi nie tylko napędzić sprzedaż, ale także ją ograniczyć. W restauracjach upalne dni powodują wzrost zamówień zwłaszcza zimnych napojów. 

„Sezon w branży piwowarskiej, istotnej dla lokali gastronomicznych, przypada na okres wakacyjny i trwa od maja do września. To właśnie w tym czasie sprzedaje się najwięcej piwa, zwłaszcza w lokalach znajdujących się w turystycznych miejscowościach lub w tych, które dysponują ogródkami dla gości”  – mówi Krzysztof Rodziewicz, Menadżer Działu Sprzedaży w firmie FoodSoft. 

Natomiast duże, dotkliwe upały powodują jednak spadek sprzedaży alkoholu, za to znaczny wzrost popularności wody mineralnej. To najlepszy przykład na to, że pogoda stała się tym czynnikiem, który warto uwzględnić w planach marketingowych oraz sprzedażowych, ponieważ ma realny wpływ na zysk. Dlatego należy obserwować, analizować i wyciągać wnioski z tej zmiennej, którą klienci coraz częściej uwzględniają w swoich zakupowych decyzjach. 

Pogoda2_FoodSoft

Informacje o FoodSoft

Firma FoodSoft jest polskim producentem oprogramowania dedykowanego dla restauracji, piekarni i cukierni. Oferuje program i sprzęty IT (m. in. terminale dotykowe, drukarki fiskalne, drukarki bonów) dostosowane do wymagań oraz potrzeb obiektów gastronomicznych. Oprogramowanie FoodSoft to system zaawansowanych rozwiązań, które zapewniają efektywne zarządzanie lokalem gastronomicznym. Rozbudowane opcje gwarantują stały dostęp do aktualnych danych całego obiektu gastronomicznego, a zaimplementowane narzędzia dają szerokie możliwości w zakresie analiz sprzedażowych oraz magazynowych. Oprogramowanie usprawnia także komunikację między pracownikami, co pozytywnie wpływa na ich efektywność. Intuicyjna obsługa modułów oraz możliwość aktywowania niezbędnych funkcji sprawiają, że jest to nowoczesne narzędzie, które ułatwia planowanie codziennej pracy, wspiera zarządzanie oraz umożliwia mierzenie efektów prowadzonej działalności.