Zagraniczne trendy gastronomiczne hitem w Polsce

Opublikowano: 30-10-2016

W gastronomii najlepiej sprawdzają się proste i skuteczne rozwiązania, które ułatwiają codzienną pracę. Również w tej branży panują światowe trendy, które chętnie są przenoszone do rodzimych biznesów. Warto obserwować i przejmować od innych to co dobre, czyli to co sprawia, że prowadzenie restauracji staje się prostsze, zwiększa się liczba Klientów, a zyski zostają zoptymalizowane. 

Globalizacja i homogenizacja kultury sprawiają, że najnowsze technologie z całego świata szybko rozpowszechniają się oraz z łatwością docierają do innych państw. Cenimy nowoczesne i efektywne rozwiązania, dlatego sprawdzone zagraniczne trendy gastronomiczne osiągają sukcesy i zyskują grono zwolenników także w Polsce. W XXI wieku nikogo nie dziwi już robotyzacja oraz automatyzacja wielu procesów, nowoczesne technologie są wszechobecne. Często trendy panujące w oprogramowaniu dla gastronomii przychodzą do nas z zagranicy, ale z łatwością i zaskakującą szybkością przyjmowane są także na polskim gruncie. Dlatego ich producenci powinni dbać o to, by sprawnie wdrażać je do oferty. 

Skandynawskie hity

Rozwiązanie bardzo popularne w Norwegii zyskuje już grono zwolenników w Polsce. Mowa o zastosowaniu w lokalach gastronomicznych wpłatomatów. W pełni oprogramowane urządzenia najczęściej można spotkać w barach szybkiej obsługi, typu fast-food. Rozwiązania to sprawia, że pracownicy restauracji nie mają kontaktu z przyjmowanymi pieniędzmi, ponieważ zamawiający we wpłatomacie sam dokonuje płatności gotówką. Maszyna wydaję także odliczoną resztę. Rozwiązanie to optymalizuje szybkość obsługi Klienta, ponieważ w czasie, gdy płaci on we wpłatomacie, pracownik może przyjmować już kolejne zamówienie, nie tracąc czasu na przyjmowanie płatności i wydawanie reszty. 

Równie ciekawym rozwiązaniem są tzw. kioski samoobsługowe. W tym przypadku Klient na specjalnym urządzeniu wprowadza zamówienie, wybierając z listy dostępnych produktów, a następnie dokonuje płatności kartą, zbliżając ją do czytnika lub gotówką we wpłatomacie, z którego otrzymuje  resztę. To rozwiązanie można już zaobserwować na naszym rynku. Ostatnio zostało masowo wprowadzone w dużej amerykańskiej sieci fast-food. Skrócenie czasu poświęconego na zamówienie jednej osoby wpływa na wzrost liczby wszystkich obsłużonych Klientów. 

Bezbłędne rozwiązania

Trendem, który już na dobre zagościł w polskich restauracjach są terminale kart płatniczych obsługiwane przez POS. Rozwiązanie to pozwala kelnerowi dokonać całego zamówienia w systemie, w module sprzedażowym POS. Kwota do zapłaty, która pojawia się po podsumowaniu zamówienia, nie musi być przepisywana na terminal płatniczy, pojawia się na nim automatycznie, dzięki zintegrowaniu oprogramowania z terminalem. Pozwala to przede wszystkim uniknąć błędów, które mogą prowadzić do niezgodności w raportach dotyczących rodzajów płatności i liczby przyjętej gotówki. Dodatkową zaletą jest zyskanie cennego czasu przy obsłudze, jeśli Klient płaci kartą w sposób zbliżeniowy cała operacja trwa dosłownie kilka sekund. Rozwiązanie to można spotkać nie tylko w restauracjach, ale także w sklepach czy innych punktach usługowych. 

Co słychać na rynku polskim

„Oprócz technologicznych trendów obserwujemy także, że nasz kraj staje się coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla sieci zagranicznych, szczególnie amerykańskich, które wchodzą do Polski najczęściej w modelu franczyzowym” – mówi Krzysztof Rodziewicz, Manager Działu Sprzedaży w firmie FoodSoft. Jednak jak dotąd znaczną część rynku stanowią lokale gastronomiczne, które nie należą do sieci. Mimo to, dobrze dobrany i zintegrowany POS w niewielkiej restauracji jest tak samo niezbędny, jak
w większym lokalu. Bardzo przydatne jest generowanie zindywidualizowanych raportów, które można dostosowywać do potrzeb restauracji i tym samym mieć nad nią pełną kontrolę. Daje on także dodatkowe możliwości, takie jak obsługa kuponów, ulotek czy voucherów, które przyczyniają się do wzrostu liczby Klientów, czyli do sukcesu lokalu.

Warto zwrócić także uwagę na cechę rynku gastronomicznego, jaką jest stosowanie receptur, które „pośredniczą” w rozchodach magazynowych. Możliwość ta występuje wyłącznie w oprogramowaniu gastronomicznym i jest niezbędna do prowadzenia gospodarki magazynowej. Oprogramowania, takie jak FoodSoft umożliwiają stosowanie w recepturach zamienników, które dopełniają wspomniane rozchody i praktycznie w 100% umożliwiają rozliczenie magazynu gastronomicznego. Oprócz tego dobre systemy z tej branży powinny wyróżniać się prostotą i intuicyjnością obsługi w aplikacji sprzedażowej, a jednocześnie dużą elastycznością i wydajnością w analizie danych, po stronie modułów zarządczych. Oprogramowanie i dostępne w nim funkcje powinny cechować się nie tylko nowoczesnością i być zgodne z trendami, muszą spełniać oczekiwania właściciela, managera i wszystkich pracowników restauracji. 

Informacje o FoodSoft

Firma FoodSoft jest polskim producentem oprogramowania dedykowanego dla restauracji, piekarni i cukierni. Oferuje program i sprzęt IT (m. in. terminale dotykowe, drukarki fiskalne, drukarki bonów) dostosowane do wymagań oraz potrzeb obiektów gastronomicznych. Oprogramowanie FoodSoft to system zaawansowanych rozwiązań, które zapewniają efektywne zarządzanie lokalem gastronomicznym. Rozbudowane opcje gwarantują stały dostęp do aktualnych danych całego obiektu gastronomicznego, a zaimplementowane narzędzia dają szerokie możliwości w zakresie analiz sprzedażowych oraz magazynowych. Oprogramowanie usprawnia także komunikację między pracownikami, co pozytywnie wpływa na ich efektywność. Intuicyjna obsługa modułów oraz możliwość aktywowania niezbędnych funkcji sprawiają, że jest to nowoczesne narzędzie, które ułatwia planowanie codziennej pracy, wspiera zarządzanie oraz umożliwia mierzenie efektów prowadzonej działalności. 

foodsoft_wplatomat