Gala Gault&Millau i premiera Żółtego Przewodnika!

Opublikowano: 28-11-2017

– nagrodziliśmy najlepszych szefów kuchni w Polsce!

Podczas dorocznej gali Gault&Millau, która odbyła się 27 listopada 2017 r. we Wrocławiu, miała miejsce premiera Żółtego Przewodnika Gault&Millau 2018. Wręczono także nagrody najlepszym szefom kuchni w Polsce – w pięciu kategoriach. Szefem Roku został Witold Iwański, szef kuchni restauracji Aruana w hotelu Narvil w Serocku. 

W wydarzeniu pod honorowym patronatem Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska
i Urzędu Miasta Wrocławia wzięło udział ponad 600 gości, w tym blisko 400 szefów kuchni
z całej Polski. 

Podczas gali nastąpiło wręczenie nagród dla szefów kuchni, którzy swoją pracą, osiągnięciami i doświadczeniem promują polską gastronomię w kraju i zagranicą, inspirują i wytyczają nowe, kulinarne trendy. 

Nagrody w pięciu kategoriach otrzymali:

  • Szef Roku – Witold Iwański, restauracja Aruana (Serock)
  • Szef Jutra – Paweł Stawicki, restauracja Mercato (Gdańsk)
  • Kobieta Szef – Iwona Niemczewska, restauracja Z Drugiej Strony Lustra (Szczecin)
  • Młody TalentMichał Gniadek, restauracja Plato (Warszawa)
  • Szef Kuchni Tradycyjnej – Wojciech Harapkiewicz, restauracja Babinicz (Szczawno-Zdrój)

Polska gastronomia rozwija się jak nigdy przedtem. Pojawiła się grupa młodych, ambitnych, piekielnie utalentowanych i nieustraszonych szefów. Już niedługo to oni zawładną naszymi kulinariami i wywrócą utarty porządek rzeczy. Nadchodzi nowe, rześkim krokiem. I to nowe zapowiada się naprawdę znakomicie! – podsumowuje wybór tegorocznych laureatów Justyna Adamczyk, Redaktor Naczelna Żółtego Przewodnika Gault&Millau w Polsce.

Podczas gali miała też premierę IV edycja przewodnika. W wydaniu na 2018 rok znalazły się rekomendacje 580 restauracji, 160 produktów regionalnych i 60 miejsc, gdzie można je kupić. 

Żółty Przewodnik rozwija się wraz z polską gastronomią, a polska gastronomia rozwija się wraz z Żółtym Przewodnikiem. W tym roku rekomendujemy już niemal 600 restauracji. Wśród szefów pojawiło się wiele nowych twarzy. Umacnia się trend lokalności i renesansu rdzennie polskich inspiracji. Zdecydowaliśmy się od tego roku porzucić rekomendację hoteli, a skupić na poszerzaniu listy produktów regionalnych i lokalnych inicjatyw targowych. Niebawem natomiast wprowadzimy kategorię POP – polecania miejsc mniej formalnych, bardziej rozrywkowych, jednak uwodzących jakością i wdziękiem konceptu – dodaje Justyna Adamczyk. 

Uroczysta gala odbyła się w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, uświetnił ją koncert Orkiestry Leopoldinum. Potem wyśmienici szefowie kuchni dokonali rekonstrukcji kulinarnej sześciu epok, od średniowiecza po współczesność, przygotowując dla gości inspirowane daną epoką dania, serwowane przy specjalnie dobranym pokazie, muzyce i aranżacjach. Podróż przez epoki obejmowała: 

  • średniowiecze – dania przygotowywał Bogdan Gałązka, szef kuchni restauracji Gothic Cafe w Malborku; 
  • barok – tu królował Maciej Nowicki, szef kuchni Muzeum Pałacu Króla Jana III
    w Wilanowie; 
  • klasycyzm – desery przygotował Marcin Popielarz, szef kuchni restauracji Biały Królik w Gdyni;  
  • romantyzm – za kulinarną oprawę był odpowiedzialny Marcin Filipkiewicz, szef kuchni w hotelu Copernicus w Krakowie; 
  • dwudziestolecie międzywojenne – dania przygotowała Justyna Słupska Kartaczowska, szefowa kuchni restauracji Jadka we Wrocławiu;
  • współczesność – tam niezwykłe dania wyszły spod ręki Szefa Roku – Witolda Iwańskiego z restauracji Aruana. 

Do każdej z epok byli też przypisani Partnerzy Gali Gault&Millau. W tym roku były to firmy: Gaggenau i Simens (producent najwyższej jakości sprzętu m. in. dla gastronomii), Jaguar (producent luksusowych samochodów) i Nespresso (producent wyjątkowej jakości kawy) – jako Partnerzy Główni oraz: Antonius Caviar (najwyższej jakości kawior produkowany w Polsce), Aqua Panna i San Pellegrino (wody będące uzupełnieniem wyrafinowanych dań, firma Nestle), Barry Callebaut (największy na świecie producent czekolady), Gastro Magic (największa w Polsce wypożyczalnia sprzętu gastronomicznego), Grimbergen (belgijskie, klasztorne piwo, warzone wg kilkusetletniej receptury, Grupa Carlsberg), Makro (sieć sklepów z najwyższej jakości produktami spożywczymi), Marine Harvest (światowy lider w przetwórstwie łososi), Moet Henessy (producent i dystrybutor wysokiej jakości alkoholi)  i Partner Center (importer win z najlepszych winnic Starego i Nowego Świata).

Doroczna gala Gault&Millau jest jednym z największych wydarzeń kulinarnych w Polsce i podsumowaniem całorocznej pracy redakcji Żółtego Przewodnika. W czterech miastach, Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Sopocie odbył się Gault&Millau Tour, czyli regionalne spotkania z szefami kuchni, podczas których mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę o produktach, technikach i sposobach prowadzenia restauracji na dobrym poziomie. Justyna Adamczyk, redaktor naczelna przewodnika, angażowała się w wiele kulinarnych wydarzeń, a anonimowi inspektorzy Gault&Millau przemierzali Polskę sprawdzając restauracje, które były opisane w poprzednich edycjach przewodnika i wyszukując nowe miejsca i produkty regionalne. Gala jest formą podziękowania wszystkim, którzy tworzą i rozwijają scenę gastronomiczną w Polsce.

Więcej informacji na profilu Gault&Millau Polska na Facebooku: https://www.facebook.com/gaultmillaupolska/