Tydzień z kanapkami
Opublikowano: 18-05-2010


Pobudką, jaką kierował się Hrabia polegała na tym, że chciał on coś zjeść, ale nie chciał przerwać gry w karty. Podobnie jest dzisiaj – kanapki są wygodnym, szybkim posiłkiem, który można spożyć w biegu lub w pracy przy biurku. Sandwicz to doskonałe rozwiązanie w dzisiejszym zabieganym świecie.
W Wielkiej Brytanii spożywa się rocznie 11 miliardów kanapek. Około 1/3 z nich przyrządzana i spożywana jest w domu lub zabierana na lunch do pracy lub szkoły. Reszta – około 3 miliardy – robiona jest przez producentów kanapek, albo w formie gotowego posiłku „na wynos” lub podawana jako danie w restauracjach lub barach. Przemysł kanapkowy rozrósł się do wielkich rozmiarów od czasu, gdy Marks & Spencer rozpoczął w 1980 roku sprzedaż pierwszych paczkowanych kanapek. Ta branża zatrudnia dziś w Wielkiej Brytanii ponad 300 tys. pracowników, a jej roczny obrót przekracza 6 mld funtów.
Co więcej, proste kanapki sprzedawane w latach 80. stają się coraz bardziej innowacyjne. Sprzedawcy prześcigają się w wymyślaniu oryginalnych składników i połączeń smakowych . Dziś standardem są już kanapki z włoską mozzarellą czy tuńczykiem. Możemy też wybierać spośród ogromnej różnorodności pieczywa: pita, ciabatta, tortilla, focaccia, croissant, bajgiel, pieczywo tostowe, białe, ciemne, zbożowe czy razowe… listę można mnożyć w nieskończoność.
Ale nie tylko w Anglii kanapki stały się ponadczasowym posiłkiem. Prawie cały świat przejął modę na ten szybki posiłek. Od USA po Japonię i nawet Francję kanapka świeci triumfy popularności.
Nowoczesny trend na kanapki kupowane w formie lunchu trafił również do Polski. Nie brakuje u nas miejsc, gdzie można kupić świeżo przyrządzone sandwicze z oryginalnymi składnikami.
Takim miejscem jest na przykład oryginalna kawiarnia „Sklep z kanapkami” przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie – ciekawa alternatywa na lunch lub spotkanie z przyjaciółmi „przy kanapce”.
Odpowiedzi na kilka pytań o lokalu i kanapkowych preferencjach Polaków udzieliła nam manager miejsca Pani Bogumiła Koszowska.
Jaką kanapkę najbardziej upodobali sobie klienci Państwa kawiarni?
– W zasadzie zdaje się, że wszystko zależy od dnia. Ale najczęściej sprzedajemy kanapkę włoską – z mozzarellą, rucolą, pomidorem i bazylią. To najbardziej popularna kanapka, co nie znaczy, że każdego dnia jednakowo się sprzedaje.
Co znajduje się jeszcze w Państwa ofercie?
– W menu posiadamy różne rodzaje kanapek m.in. z łososiem i kaparami, tuńczykiem i jajkiem na twardo, z pieczonym mięsem i sosem chrzanowym. Są też tradycyjne kanapki z szynką i serem. Również kanapki ze smalcem podawane na razowym pieczywie. Ale także tosty np. hawajski z szynką, serem i plastrami ananasa. Jest też bruschetta i tortille.
To dość duży i ciekawy przekrój „kanapkowych wariantów”. Jaka kanapka jest najbardziej oryginalna pod względem składników i smaku?
– Myślę, że kanapka serowa. Z dwoma rodzajami sera: brie i pleśniowym, suszonymi pomidorami oraz niecodziennym połączeniem z mandarynką.
Kto najczęściej przychodzi na kanapki?
– W tygodniu jest to głównie młodzież- studenci z dwóch pobliskich uczelni. Przychodzą jednak również starsi ludzie. Odwiedza nas też sporo cudzoziemców.
Przyłączmy się do świętowania tygodnia kanapek. Zajdźmy do sklepu lub kawiarni by spróbować kanapki o oryginalnym smaku lub przygotujmy taką sami w domu. Polecamy ciekawe przepisy przygotowane przez znanych szefów kuchni.
Oto nasze propozycje:
– Ciabatta z warzywami i rostbefem
– Kanapka z kurczakiem, serem i sałatą
– Kolorowe kanapki czyli „Club Sandwich”
Więcej przeczytasz tu:
British Sandwich Week 2010
www.sandwich.org.uk