Ewolucja butelki i etykiety Jack Daniel’s Tennessee Whiskey

Opublikowano: 09-08-2011

Prawdopodobnie jest to jedno z najbardziej rozpoznawalnych na świecie opakowań, eksponowane na wszystkim, poczynając od koszulek, a kończąc na okładkach książek, i pojawiające się wszędzie – od sceny koncertowej po ekran filmowy.  Dla wielu znajoma kwadratowa butelka i czarno-biała etykieta udekorowana filigranowym, ozdobnym znakiem marki Old No. 7 jest symbolem niezależności i niezmiennej jakości.

jack.etykieta

„Podobnie jak whiskey, słynna butelka Jack’a Daniel’sa jest produktem ponadczasowym”- powiedział Nelson Eddy, historyk Jack’a Daniel’sa. “Jej kształt ewoluował przez ponad sto lat i ostatnio przeszła ona kolejną przemianę. Jest to proces, który sięga czasów samego Jack’a.”

Kiedy Jack Daniel z Lynchburga w stanie Tennessee w 1866 roku założył własną destylarnię, sprzedawał swoją firmową whiskey w beczkach, a czasem także w dzbanach. Rozlewanie do butelek nastąpiło później.

W celu zagwarantowania  jakości whiskey, która przyniosła mu sławę, Jack Daniel zdecydował o butelkowaniu swojego firmowego produktu bezpośrednio destylarni w Lynchburgu. Do tej pory dystrybutorzy i hurtownicy kupowali beczki whiskey w destylarni, a następnie ją butelkowali, często używając opakowań, które sami wybrali. Butelki różniły się pomiędzy poszczególnymi dystrybutorami.  Ostatecznie Jack zadecydował, że jego whiskey o wyjątkowym smaku potrzebuje butelki z charakterem.

“Podczas gdy inne destylarnie w jego czasach zadowalały się przewożeniem whiskey w okrągłych butelkach, Jack Daniel chciał czegoś unikalnego” – wyjaśnia Eddy.

Po kilku wizytach złożonych mu przez Alton Glass Company z Ohio i niezliczonych próbkach butelek, Jack Daniel wybrał dla swojej whiskey kwadratową butelkę. Była to jedna z ostatnich próbek, które zostały zaprezentowane Jack’owi, i nie przypominała butelek używanych przez inne destylarnie. Właśnie dlatego przypadła Jack’owi Danielowi do gustu. Wiedział on, że jego whiskey wytwarzana w procesie charcoal-mellowing różni się od reszty i potrzebował butelki, która odzwierciedlałaby jej unikalny charakter. Powiedział także, że kwadratowa butelka mówi wiele o człowieku, który stworzył whiskey. Jack podsumował krótko – „A square bottle for a square shooter like me”.

W roku 1895 Jack Daniel zaczął rozlewać swoją whisky do butelek ze żłobkowaną szyjką – najbardziej charakterystyczną częścią butelki, znaną i rozpoznawaną do dziś – pod nazwą Jack Daniel’s Tennessee Whiskey.  Papierowe etykiety pojawiły się później.

Na przełomie stuleci, na kwadratowej butelce Jack’a Daniel’sa pojawiła się etykieta.  Dokładna data tego, kiedy czarna etykieta ze znajomym ornamentem i symbolem marki po raz pierwszy udekorowała butelkę do dziś jest zagadką. Najwcześniejsze etykiety i butelki sugerują, że wzór pojawił się pod koniec życia Jack’a lub krótko
po jego śmierci w 1911 roku. Wiele osób w Lynchburgu uważa, że to Lem Motlow, który odziedziczył destylarnię po swoim wuju Jack’u, wydrukował czarną etykietę, aby uczcić jego pamięć. Dziś, po ponad stu latach, czarna etykieta jest utożsamiana z Jack Daniel’s Tennessee Whiskey.

Chociaż charakterystyczny kształt butelki, czarna etykieta, znak Old No. 7 i ornament pozostały bez zmian, na przestrzeni lat opakowanie było poddawane różnym modyfikacjom. Jack rozpoczął ten proces przez przejście od beczek do dzbanów i butelek, a w końcu do butelek z etykietą. Z czasem jego whiskey zaczęto rozlewać do dwóch rodzajów kwadratowych butelek w kolorze bursztynowo brązowym i kobaltowo niebieskim.  Znacznie rzadziej spotykane są okrągłe butelki Black Label produkowane w końcu lat czterdziestych, w czasie, kiedy siostrzeniec Jack’a, Lem Motlow, ciągle jeszcze zarządzał destylarnią. Kiedy udoskonalono proces wytapiania szkła, opadające ramiona butelki stały się jeszcze bardziej kwadratowe.  Fasety na rogach zostały dodane w 2001 roku, aby wygląd butelki Jack’a Daniel’sa bezustannie odzwierciedlał wysoką jakość znajdującej się w środku whiskey.

„Chociaż forma butelki i etykieta pozostały bez zmian, to jednak poddano je pewnym udoskonaleniom”- powiedział Nelson Eddy. „Aczkolwiek nie zmieniły one charakteru całości: etykieta jest nadal czarno-biała, butelka kwadratowa, dalej znajdują się na niej imię Jack’a Daniela i tradycyjny znak Old No. 7, również dobrze znane krawędzie są wciąż na swoim miejscu.”

Równolegle z ulepszeniami szkła nadeszły także różne wydania etykiety.  Początkowo na butelce Black Label niewiele było napisane. Jej przednia etykieta głosiła „Jack Daniel’s Old No. 7 Pure Lincoln County Corn Whiskey, Jack Daniel, Lynchburg, Tenn.”. Na etykiecie umieszczono także rok produkcji. W ciągu minionych stu lat do tych kilku prostych słów dodano dodatkowe 28 słów i wyrażeń, wliczając „Quality”, „Sour Mash”, „Lem Motlow” i „Pop. 361”.

„Pod wieloma względami, etykieta, którą wprowadzamy w tym roku ma więcej wspólnego z oryginalną czarną etykietą sprzed około 100 lat” – oznajmił Eddy. „Jest ona powrotem do prostego wyglądu”.