POLISH VODKA TOUR, CZYLI MUZEUM POLSKIEJ WÓDKI
Opublikowano: 26-02-2016
POLISH VODKA TOUR,
CZYLI MUZEUM POLSKIEJ WÓDKI UCZY NOWEJ KULTURY PICIA
W 2017 roku otworzy swoje podwoje pierwsze w Polsce i na świecie Muzeum Polskiej Wódki. Choć nasz narodowy trunek ma ponad 600 lat tradycji, z badań przeprowadzonych jesienią 2015 roku wynika, że Polacy niewiele o nim wiedzą. W ramach działań edukacyjnych muzeum i patronującego mu Stowarzyszenia Polska Wódka 3 marca rusza druga edycja Polish Vodka Tour – cykl otwartych warsztatów, podczas których prowadzący – ambasador polskich wódek, Maciej Starosolski oraz znany kucharz, Grzegorz Łapanowski zabiorą uczestników w podróż po smakach, pokazując, że polska wódka dobiera się w pary nie tylko ze śledziem i ogórkiem. Spotkania odbędą się w czterech miastach: Wrocławiu, Gdańsku, Warszawie i Krakowie. W warsztatach mogą uczestniczyć tylko osoby pełnoletnie, które zgłoszą się za pośrednictwem strony www.polishvodkatour.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.
Z jaką wódką podawać sandacza czy tatara, by podkreślić ich smak? Dlaczego zestawienia pewnych składników i aromatów tworzą najbardziej udane kompozycje smakowe? Odpowiedzi przynosi foodpairing – trend współczesnej sztuki kulinarnej. O tajnikach dobierania potraw, a także o tym czym wyróżniają się Polskie Wódki na tle innych na świecie oraz jak rozpoznać z czego wódka powstała – z pszenicy, żyta, a może ziemniaków – opowiedzą podczas Polish Vodka Tour mistrzowie smakowitych niuansów: Maciej Starosolski i Grzegorz Łapanowski. Uczestników spotkań zachęcą do spojrzenia na wódkę z innej perspektywy, odkrywając przed nimi niezwykłą historię pozornie tak dobrze znanego wszystkim trunku, od setek lat związanego z polską tradycją, mentalnością i kulturą.
– Wódka to szlachetny alkohol, który kryje w sobie całą gamę smaków. Aby je poznać, warto zgłębić jej tajniki i umiejętnie serwować podczas spotkań towarzyskich. To ponadczasowy trunek, który znakomicie komponuje się zarówno z tradycyjnymi potrawami, jak i daniami nowoczesnej kuchni fusion – mówi Maciej Starosolski.
Edukacyjny cykl warsztatów Polish Vodka Tour to także odpowiedź na wyniki badań przeprowadzonych w listopadzie 2015 roku przez instytut badawczy SW Research z okazji trzeciej rocznicy obowiązywania ustawowej definicji Polskiej Wódki. Wynika z nich, że choć Polacy są dumni ze swojego narodowego trunku – uważają, że Polska słynie z niego na świecie (45,9% odpowiedzi, druga pozycja po papieżu Janie Pawle II, a przed muzyką Fryderyka Chopina) i chętnie częstują nim zagranicznych gości, sami jednak niewiele o wódce wiedzą. Tylko 27,9% respondentów zna definicję Polskiej Wódki, zgodnie z którą może być ona wytwarzana jedynie z polskich tradycyjnych zbóż (żyta, pszenicy, jęczmienia, pszenżyta, owsa) lub ziemniaków, a wszystkie etapy jej produkcji muszą odbyć się na terenie Polski. Spotkania, na które zaprasza Muzeum Polskiej Wódki w ramach Polish Vodka Tour mają na celu przybliżyć rodakom ich narodowy trunek, nauczyć koneserskiego podejścia i nowej kultury picia.
Udział w bezpłatnych warsztatach mogą wziąć osoby pełnoletnie, które jako pierwsze zgłoszą chęć uczestnictwa poprzez stronę www.polishvodkatour.pl. Liczba miejsce jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Patronem cyklu warsztatów jest Stowarzyszenie Polska Wódka.
POLISH VODKA TOUR – HARMONOGRAM
03.03.2016 – Wrocław – Hala Stulecia, Sala Wielofunkcyjna, ul. Wystawowa 1
08.03.2016 – Gdańsk – EUROPEJSKIE CENTRUM KULTURY I EDUKACJI
CSG CENTRUM STOCZNIA GDAŃSKA, ul. Doki 1
10.03.2016 – Warszawa – Muzeum Etnograficzne, Patio, Kredytowa 1
15.03.2016 – Kraków – Stara Zajezdnia, ul. Świętego Wawrzyńca 12
Więcej informacji na Facebooku: https://www.facebook.com/events/490451397804318/