Dmitri Borysov

Opublikowano: 02-01-2020

  1. Od kiedy zdecydował Pan  związać się związać z Gastronomią i dlaczego?  Poprzednia działalność raczej w branży reklamowej, brandingowej?

Przez wiele lat byłem związany z branżą reklamową, ale w 2009 roku postanowiłem spełnić swoje dawne marzenie – otworzyć lokal, który pozwoli mi na spotkania z przyjaciółmi, gotowanie im i cieszenie się wspólnym czasem. Otworzyłem gastrobar Borsuk. To miejsce, w którym sam gotowałem i obsługiwałem gości. Po jakimś czasie miałem apetyt na więcej, chciałem eksperymentować z innym jedzeniem, formatem restauracji. Miałem mnóstwo pomysłów, zdolnych ludzi wokół i postanowiłem je realizować.

  1. Na jakich zasadach funkcjonuje 40 lokali na Ukrainie i zagranicą?

Lokale bardzo się od siebie różnią. Udało mi się razem z zespołem wypracować rozwiązania, które umożliwiają mi zarządzanie firmą przy pomocy smartfona albo laptopa z dowolnego miejsca na świecie. To była konieczność w sytuacji, w której zarządzam restauracjami zlokalizowanymi na Ukrainie i w Polsce. Kluczowe było wyszukanie narzędzi, które pozwolą wyznaczać cele biznesowe i monitorować rozwój każdego z lokali z osobna, w tym opracować standardy kontroli jakości jedzenia i obsługi, ale umożliwiających szybkie i elastyczne dostosowanie się do zmiennych realiów biznesowych.
W Borysov Gastrofamily znajdują się 3 rodzaje lokali gastronomicznych. Pierwszym z nich jest fine dining: chodzi o lokale z menu degustacyjnym, bogatą kartą i unikalnym konceptem. Przykładem takiego lokalu jest azjatycki steakhouse Oxota na Ovets czy RYBALOVE, gdzie goście mogą spróbować potraw z egzotycznych ryb I owoców morza. W tym segmencie znajduje się także Kanapa, która w Kijowie i Warszawie oferuje nowoczesne dania kuchni ukraińskiej.

Drugą grupą lokali są bary takie jak Barsuk, Vatra, Chicken Kyiv. One również reprezentują bardzo różnorodne koncepcje – Chicken Kyiw serwuje śniadania oraz wina, które idealnie pasją do kurczaka po kijowsku a z kolei Vatra słynie ze steków, burgerów I BBQ.Najintensywniej rozwijającym się formatem jest smart casual. To lokale, które oferują gościom produkty delikatesowe w bardzo przystępnych cenach – bez „śnieżnobiałych obrusów” i tradycyjnej obsługi. Na Ukrainie pojawienie się takiej kategorii po prostu wysadziło rynek w ubiegłym roku, chociaż na świecie ten segment rozwija się od dawna i myślę, że będzie się powiększał. Przykładem takiego lokalu może być Mushlya Bar, w którym serwujemy mule, krewetki oraz wino. W tego typu lokalach pozycje w menu oscylują wokół 1-2 euro, potrawy serwowane są szybko – w przeciągu 5 minut, obowiązuje również samoobsługa. Tego typu format zachęca do jedzenia na mieście.

  1. Skąd pomysł na lokalne , małe restauracje po duże koncepty tj. Kanapa?

Sieć restauracji Borysov Gastrofamily to ponad dwa tuziny lokali – z różnymi menu, klientami, oferującymi posiłki w kilku przedziałach cenowych. Każdy z nich ma swoją własną historię. Na przykład Kanapa i Ostannya Barrikada to flagowe restauracje, które w odmienny sposób przedstawiają możliwości ukraińskiej gastronomii. Istnieją miejskie knajpki, takie jak Chicken Kyiv – miejsce, w którym serwuje się idealny kotlet po kijowsku i doskonałe śniadania. W 2018 roku zaczęliśmy na Ukrainie rozwijać nowy segment gastronomiczny smart casual. Jest reprezentowany przez takie lokale jak Bialy Naliw, BPSh, Mushlya Bar, DOGZ & BURGERZ. Co je  łączy? Przystępna cena posiłku, można w nich zjeść już za 1 euro, chociaż średni rachunek wynosi około 4 euro. Za te pieniądze gość może dostać ostrygę, napić się cydru lub wina, albo zamówić cały garnek małży lub kanapkę ze stekiem z tuńczyka. Klient ma możliwość zamówienia potraw bazujących na ekskluzywnych składnikach, które będą szybko przygotowane i zaserwowane w 5 minut. Ostatnim elementem wyróżniającym smart casual są spektakularne wnętrza, które przyciągają gości – to miejsca, w których ludzie chcą się spotykać i pokazywać. Moda na smart casual w gastronomii na świecie trwa już od jakiegoś czasu, ale na Ukrainie dopiero się rozkręca – obserwujemy ogromne zapotrzebowanie na tego typu miejsca.

  1.  Czym różni się Kanapa w Kijowie od warszawskiej?  Kto u Pana gotuje?

Kijowska Kanapa w 2019 roku została uznana za najlepszą restaurację ukraińską w kraju. To dla nas wielki powód do dumy. W Warszawie nie mamy jeszcze tak silnej pozycji, ale odwiedza nas coraz więcej gości. Menu w obydwu restauracjach jest w 80% takie samo, musieliśmy je trochę zmodyfikować z uwagi na dostępność produktów oraz preferencje klientów. Skupiamy się na tradycyjnych daniach kuchni ukraińskiej, ale przygotowanych i podanych w nowoczesny sposób. W obydwu restauracjach znajdują się nasze najbardziej rozpoznawalne potrawy – czarne pierożki z nadzieniem z sandacza, barszcz ukraiński podawany w kapuście czy kotlet kijowski. 

W Warszawie, nasz młody szef kuchni, Stanisław Małowicki, łączy w swoich autorskich potrawach polskie i ukraińskie smaki, tworząc bardzo ciekawe połączenia. Wykorzystuje bardzo chętnie sezonowe produkty od polskich dostawców. Stąd jesienne potrawy z gęsiną. Zimowe menu w dużej mierze opiera się na potrawach z ryb – śledzia, troci czy karpia. 

W Kijowie częściej odwiedzają nas turyści, z tego względu również klimat restauracji jest trochę odmienny – bardziej tradycyjny, można powiedzieć, że niemal ludowy. Restauracja warszawska skupia się bardziej na mieszkańcach stolicy i z tego względu zdecydowaliśmy się na bardziej klasyczny, elegancki styl oraz polskie akcenty w karcie.

  1. Jak działa platforma edukacyjna  Borysov Academy?

Borysov & Metro Academy to miesięczne kursy, które można podzielić na dwa obszary – programy dla właścicieli firm i specjalistów HoReCA, a także warsztaty dla amatorów, podczas których nasi szefowie kuchni prowadzą kursy kulinarne – uczą jak przygotować sushi lub mieszać koktajle. Naszym najbardziej rozpoznawalnym kursem, jest skierowany do profesjonalistów „Jak otworzyć kawiarnię, bar, restaurację i nim zarządzać?”. To dwa dni zajęć, podczas których moja żona, Lena Borisova – dyrektor generalny Borysov Gastrofamily, wspólnie z naszymi najlepszymi menedżerami, dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobyła w naszej firmie. Na pewno na tle konkurencji, wyróżnia nas fakt, że wszyscy jesteśmy praktykami. Na co dzień prowadzimy dziesiątki restauracji, jesteśmy zorientowani w realiach biznesowych i znamy specyfikę rynku. Oprócz wiedzy teoretycznej, uczestnicy mają możliwość sprawdzenia swoich umiejętności również w praktyce, w restauracjach. Oferujemy również osobne kursy poświęcone marketingowi, zarządzaniu zasobami ludzkimi czy jakości usług. Dotychczas Borysov & Metro Academy przeszkoliło ponad 2000 osób z różnych krajów. Teraz pracujemy nad tworzeniem nowych kursów i uruchamianiem kursów online.

  1. I kolejny nowy projekt : ” Smart Casual” – Proszę opowiedzieć nam o tym.

Trudno to nazwać projektem, raczej globalnym trendem. Smart casual oznacza format gastronomiczny, w którym można szybko podawać gościom produkty delikatesowe w bardzo przystępnych cenach – bez „śnieżnobiałych obrusów” i tradycyjnej obsługi. Na Ukrainie pojawienie się takiej kategorii po prostu wysadziło rynek w ubiegłym roku, chociaż na świecie ten segment rozwija się od dawna i myślę, że będzie się powiększał.

  1. Podobno barszcz ukraiński na Ukrainie to nie ten sam, który my przygotowujemy w Polsce?

 Barszcz w restauracji Kanapa:

Składniki (dla 4 osób):

 – bulion mięsny – 900 gramów
 – wieprzowina – 150 gramów
– marchewki – 15 gramów
 – jabłko, buraki, pomidory – 50 gramów
– cebula – 20 gramów
– ziemniaki i kapusta – po 30 gramów
– olej roślinny – 25 gramów
– suszone śliwki- 10 gramów
– fasola w puszkach – 40 gramów
– masło – 10 gramów
– papryka i czarny pieprz – 2 gramy
– ocet i cukier – po 8 gramów
– sól – 5 gramów
– pasta bekonowa – 40 gramów
 – śmietana – 60 gramów
 – natka pietruszki – 5 gramów

Przygotowanie:

Potnij ziemniaki na duże kostki, a cebulę na małe. Wlać bulion do garnka i gotować. Gdy bulion się zagotuje, zmniejsz nieco ciepło. Dodaj mięso, gotuj na średnim ogniu. W trakcie całego procesu okresowo zbieraj pianę, która się pojawi.

Pokrój marchewkę, buraki i jabłko w słomkę. Również – ziemniaki i kapusta. Dodaj ziemniaki i kapustę do garnka z bulionem.

Rozgrzej patelnię. Roztop masło i wlej olej roślinny. Smaż cebulę i marchewkę przez 1-2 minuty na tej mieszance. Dodaj buraki i jabłka. Smażyć warzywa przez 1-2 minuty.

Dodaj smażone warzywa, paprykę, ocet, cukier i pomidory. Gotować na małym ogniu przez 10 minut. Dodaj fasolę i całe śliwki.

Dodaj do garnka podsmażone na patelni warzywa. Wmieszaj masę bekonową. Ograniczyć ogień. Pozostaw barszcz na 15-20 minut. Dodaj zieleninę i śmietanę do porcji.

  1. Charakterystyczna potrawa na Ukrainie?

Pierogi z podwójnym nadzieniem. Przygotowuje się je ze zwykłego ciasta pierogowego z dodatkiem mleka. Połowę porcji pierogów wykonujemy z nadzieniem z ziemniaków, a drugą nadziewamy boczniakami i grzybami leśnymi, które drobno siekamy i podsmażamy z czosnkiem i cebulą. Kiedy pierogi są gotowe, trzeba połączyć pierogi z różnym nadzieniem w pary, skleić i ugotować. Podajemy je ze śmietaną oraz posypujemy sproszkowanymi suszonymi borowikami.

           9.Kotlet kijowski serwowany w warszawskiej Kanapie. Zdradzi Pan nam przepis?

Przepis na kotlet po kijowsku ostatnio trochę zmodyfikowaliśmy żeby uatrakcyjnić jego prezentację i usprawnić przygotowanie. Żeby był taki jak trzeba, mięso musi być soczyste dzięki masłu, które jest w środku. Na zewnątrz kotlet powinien być chrupiący.

Kotlet po kijowsku:
Filet z piersi kurczaka – ok 120 gr
Masło 20 gram
Zioła 2 gram
Szczypta soli, pieprzu

Najpierw trzeba przygotować nadzienie. Należy ugnieść miękkie masło widelcem, dodać do niego posiekane zioła, sól i czarny pieprz.

 Za pomocą łyżki stołowej można uformować z nadzienia kilka walców lub stożków (liczbę należy dostosować do liczby przygotowywanych kotletów) i włożyć do zamrażarki na 3-5 minut.

W tym czasie należy oczyścić filet z błonek i ścięgien i delikatnie rozbić. Na środku należy położyć schłodzone nadzienie i owinąć mięsem ze wszystkich stron.

Bryłka masła powinna być szczelnie owinięta mięsem, inaczej tłuszcz wycieknie z kotleta podczas smażenia.

 Po uformowaniu kotleta, jest on gotowany sous-vide przez 2 godziny w temperaturze 64 stopni.

Po tym czasie należy ubić jajka. Wyciągnięte z sous-vide kotlety posypać pieprzem i oprószyć mąką, zanurzyć w rozbełtanym jajku i bułce tartej. Proces panierowania należy powtórzyć. Dzięki temu kotlety będą miały chrupką skórkę i zwartą formę. Ostatnim etapem jest podsmażenie kotletów na patelni przez 2-3 minuty z każdej strony. Można przetrzymać je w rozgrzanym piekarniku, i ponownie usmażyć tuż przed podaniem. Aby przygotować kotlet po kijowsku na kości kurczaka, jest ona wkładana do środka podczas formowania filetu wokół nadzienia.

  1. jak udaje się pogodzić zarządzanie 40 punktami gastronomicznymi tak bardzo profilowo różniącymi się od siebie?

Opracowaliśmy system, który pozwala nam kontrolować wszystkie procesy biznesowe, ale jednocześnie jest elastyczny i łatwo go przełożyć na każdy z naszych lokali. Konkretne zadania przekazywane są grupom roboczym – zapewnia to przejrzystość procesów. Wszystkie działania są opisane, a za ich realizację odpowiedzialne są konkretne osoby. Dodatkowo, jest to platforma wymiany informacji dotyczących strategii rozwoju, celów biznesowych na dany rok, sezon, a nawet miesiąc. Codziennie wszyscy pracownicy, a jest ich około 3000, otrzymują również indywidualne zadania. Wszystko to pozwala nam zorganizować i uporządkować pracę, rozwijać się i osiągać cele biznesowe.

  1. Czy przy organizacji  eventów korzysta Pan z wypożyczalni sprzętu gastronomicznego? Jeśli tak to z jakiej?

Wynajmujemy meble i tekstylia z wypożyczalni sprzętu gastronomicznego Gastro Magic Services. Polecam zawsze są na czas i w dobrej jakości. Reszta bazuje na sprzęcie z naszych restauracji.

  1. Jakie rady dla młodych kucharzy wchodzących w zawód?

Ważne jest to żeby realizować siebie, szukać inspiracji i się rozwijać. Tak samo ważne jest to, żeby jednocześnie szanować produkty, z którymi się pracuje oraz klientów. Goście, którzy dostaną więcej niż oczekiwali, wrócą.

  1. Jakie plany na przyszłość?

Postawiłem przed sobą kilka celów, otwarcie kolejnych 100 restauracji w ciągu roku. Na Ukrainie i za granicą. I oczywiście wdrożenie planowanych wskaźników finansowych dotyczących rentowności.

Pod względem jakościowym chcemy stać się numerem 1 wśród pracodawców na Ukrainie i być najlepszym przykładem społecznie odpowiedzialnego innowacyjnego biznesu.