Lato kawą płynące. Nie tylko mrożoną
Opublikowano: 09-08-2018
Lato to doskonały czas na eksperymentowanie z napojami przygotowanymi na bazie kawy. W upalne dni zimna kawa z dodatkiem kostek lodu jest jak zbawienie, a kawiarnie prześcigają się w serwowaniu nowości kawowych.
Wraz z poprawiającą się sytuacją finansową Polaków oraz rosnącą świadomością, zmienia się znacząco ich styl życia oraz preferencje smakowe. – Polacy stają się świadomymi konsumentami poszukującymi nowatorskich sposobów parzenia i podania kawy, często dopytują o pochodzenie i jakość ziaren, z których przygotowana jest kawa – mówi Marcin Kozicki, Head Trainer Julius Meinl Coffee & Tea Academy. – Rzadziej decydują się na napoje z cukrem, syropami i dodatkami, które zakłócają smak świeżo palonych ziaren – dodaje. Ekspert marki Julius Meinl zdradza, jakie rodzaje kawy „na zimno” królują w tym sezonie w kawiarniach.
Cold Brew – ochłodzi i ożywi
Do najczęściej wymienianych trendów i nowości należy Cold Brew. – To napój, który idealnie sprawdzi się w upały – jest podawany na zimno, na kostkach lodu, a jego smak jest bardzo orzeźwiający i pobudzający – mówi Marcin Kozicki, barista z wieloletnim stażem. – Proces przygotowania kawy polega na moczeniu, czyli macerowaniu, świeżo mielonych ziaren w zimnej wodzie przez minimum 12 godzin. Po tym czasie otrzymujemy klarowny, lekko przezroczysty napój – dodaje. Macerowanie ziaren kawy sprawia, że otrzymany napar nie tylko wygląda, ale także smakuje zupełnie inaczej niż parzona tradycyjnie kawa. – W zależności od naszych upodobań smakowych lub pory dnia możemy wybrać wersję Cold Brew z mlekiem, ze słodkim syropem lub z dodatkiem alkoholu – mówi Marcin Kozicki. – Ważne jest, aby baza była przygotowana z wysokiej jakości ziaren kawy, bo to one w największym stopniu wpływają na smak napoju. Dodatki nadają końcowego charakteru i zamykają kompozycję, ale nie mogą dominować – informuje barista. Napój bardzo przypadł do gustu Polakom i jest już dostępny w niemal każdej dobrej kawiarni.
Nitro – czyli kawa z dodatkiem azotu
Na popularności zyskuje kawa nitro, która wyglądem przypomina ciemne piwo. – Kawa nitro przygotowywana jest na bazie Cold Brew, dodatkowo w kegu jest nasycana tlenkiem azotu – informuje Marcin Kozicki, Head Trainer Julius Meinl Coffee & Tea Academy. – Azot nadaje jej słodkiego smaku, wyczuwalne są delikatne musujące bąbelki, napój jest nieco gęsty, ale nadal lekki i zdecydowanie łagodniejszy w smaku od tradycyjnie parzonej kawy – dodaje. Aby spróbować kawy nitro konieczna jest wizyta w kawiarni – napój serwuje się z nalewaka, który sprawia, że na powierzchni tworzy się efektowna pianka.
Espresso tonic – orzeźwiająca kompozycja
To słodko-kwaśne połączenie mocnego espresso ze schłodzonym tonikiem. Napój ten podbił serca miłośników kawy na całym świecie i jest coraz częściej spotykany w polskich kawiarniach. – Espresso tonic to kawa z tonikiem, czyli połączenie goryczy kawy z nutami orzeźwiająco-cytrusowymi – informuje Marcin Kozicki. – Do przygotowania tego drinku idealnie pasują mieszanki kaw o cytrusowym aromacie, np. Red Door Blend z oferty Julius Meinl. Charakter napoju podkreślimy, dodając na koniec kilka kropli limonki – radzi ekspert marki Julius Meinl Polska. Przepis na przyrządzenie espresso tonic jest prosty: wystarczy połączyć jedno espresso i ok. 100 ml dobrze schłodzonego toniku. Drink na pewno zaskoczy swoim smakiem każdego, kto szuka alternatywy lub jest znudzony smakiem tradycyjnej kawy.
Kawiarnie każdego lata szykują mrożone specjały, które nie tylko przyniosą ochłodę w upalny dzień, ale dostarczą także dawkę kofeiny. W menu coraz częściej pojawiają się nowinki kawowe, a letnie spacery i spotkania ze znajomymi są doskonałą okazją do ich przetestowania i odkrywania nieznanych dotąd smaków.
Julius Meinl Coffee Group jest palarnią kawy założoną w Wiedniu w 1862 roku. Działa w 70 krajach na świecie, a od kwietnia 2018 r. również na polskim rynku. Julius Meinl łączy tradycję z nowoczesnością i innowacyjnymi rozwiązaniami dla biznesu HoReCa. Polski oddział oferuje sprzedaż wysokiej jakości kaw i herbat, kompleksową obsługę rynku kawowego, prowadzi szkolenia, organizuje audyty i promocje. Misja marki Julius Meinl to uczynienie świata bardziej poetyckim, a przez to lepszym miejscem.