Innowacyjne opakowania rewolucjonizują rynek dań gotowych
Opublikowano: 18-11-2010

Przedstawiciele branży gastronomicznej, firm spożywczych i handlu detalicznego spotkali się w Paryżu, aby poznać rynkowe trendy i sprawdzić, w jaki sposób najnowsze technologie mogą pomóc im uwieść i przekonać do siebie konsumentów.
W dniach 22-23 września br. 74 producentów żywności, detalistów i przedstawicieli firm gastronomicznych z 17 państw europejskich wzięło udział w konferencji “Bring Taste Anywhere”, czyli „Doskonały smak w dowolnym miejscu”, zorganizowanej przez firmę Sealed Air w Packforum®, stałym europejskim centrum techniczno-wystawienniczym w Paryżu. Podczas prowadzonych przez ekspertów prezentacji, technicznych warsztatów i pokazów maszyn pakujących, uczestnicy odkryli nowe sposoby zapewnienia konsumentom wysokiej jakości dań gotowych o dowolnej porze dnia i w dowolnym miejscu.
Dania gotowe w drodze, w domu i na sklepowej półce
Wydarzenie to koncentrowało się na kwestii zaspokajania potrzeb dzisiejszych konsumentów, którzy szukają wygodnych w użyciu, wyszukanych smakowo potraw, odpowiednich na różne okazje, od domowej kolacji po weekendowe przyjęcia. Podczas "podróży po różnych okazjach do spożywania posiłków" 12 uczniów francuskiego liceum hotelarskiego z Saint Quentin en Yvelines pomagało w przygotowaniu i podawaniu wyszukanych potraw opracowanych przez szefów kuchni ze szkoły kulinarnej o światowej renomie, Alain Ducasse Training and Consultancy.
Uczestnicy odwiedzili kilka stanowisk, na których przedstawiono m.in. wygodne dania gotowe z automatu vendingowego podawane na gorąco, wyrafinowane rozwiązania dla restauracji oraz codzienne domowe posiłki. a na każdym stoisku wykorzystano atrakcyjne, przyjazne dla środowiska opakowania Cryovac®, które chronią świeżość potraw i skracają czas ich przygotowania, oferując konsumentom świeże i smakowite doznania w dowolnym miejscu i czasie. Uczestnicy obejrzeli też ekspozycję produktów w otoczeniu handlowym, w której zaprezentowano innowacyjne koncepcje merchandisingu dań gotowych (w zakresie prezentacji i organizacji półki). Wieczorem 22 września wszyscy goście zostali zaproszeni do udziału w wyjątkowym wydarzeniu w nowo otwartej Szkole Kulinarnej Alain’a Ducasse’a w Paryżu.
Rynek z potencjałem
Choć w większości państw europejskich dania gotowe są stosunkową nowością, przyciągają coraz więcej konsumentów. Przewiduje się, że rynek ten w Unii Europejskiej osiągnie w ciągu tego roku wartość 22 miliardów euro, jak powiedział uczestnikom Sebastiaan Schreijen, Associate Director w dziale żywności przetworzonej i handlu detalicznego w Rabobank International. Od 1998 do 2008 roku rynek ten rósł rocznie średnio o 5,2%, podczas gdy w segmencie gotowych dań chłodzonych zanotowano średni wzrost na poziomie 7%. Recesja gospodarcza wstrzymała nieco tę ekspansję, ale “dania gotowe zyskują dzięki wymianie pomiędzy kategoriami, jako że więcej osób decyduje się na pozostanie w domu przy świeżych daniach gotowych, zamiast pójść do restauracji” – wyjaśnił Sebastiaan Schreijen.
Rozwój rynku dań gotowych zarówno typu “pull”, jak i “push”, zależy od narodowych zwyczajów żywieniowych, ale też od dostępności atrakcyjnych posiłków w handlu nowoczesnym. We Włoszech, gdzie 70% pracowników biurowych wychodzi do domu na lunch, Conad, duża sieć sklepów typu convenience i supermarketów, zanotowała w ubiegłym roku wzrost sprzedaży żywności paczkowanej i gotowej o 4,8%. „Udane innowacje obejmują produkty od mrożonej pizzy po ultra-świeże lasagne” – oświadczył Giovanni Panzeri, menedżer ds. marketingu w Conad.
W Wielkiej Brytanii, najbardziej zaawansowanym rynku dań gotowych w Europie, sieć detaliczna Marks & Spencer oferująca produkty z najwyższej półki co sześć miesięcy przeprojektowuje swoją ofertę produktów, aby dopasować je do gustów konsumentów. Tegoroczna innowacja obejmuje rozwiązanie “kolacja w domu dla dwojga za 10£” – w której skład wchodzi przystawka, danie główne, wino i deser – oraz gama Simply Fuller Longer zawierająca produkty wysokobiałkowe i zrównoważoną ilość węglowodanów, dzięki którym uczucie sytości trwa dłużej.
Razem z firmą Sealed Air Cryovac, Marks & Spencer bada przyszłość dań gotowych: łatwe w obsłudze porcje bez zbędnych opakowań, etykiety, które komunikują się z kuchenkami mikrofalowymi, a także nowoczesne rozwiązania, jak np. multimedialne przepisy kulinarne.
Atrakcyjniejszy wygląd
Wygoda może być hasłem determinującym przyszłość dań gotowych, ale przede wszystkim chodzi o to, aby konsumentom pociekła ślinka. W szczegółowym badaniu przeprowadzonym na 480 kupujących w Paryżu i w Leeds, firma konsultingowa Mica Research specjalizująca się w wywiadzie gospodarczym porównała ich reakcję na opakowanie próżniowe Cryovac® Simple Steps® firmy Sealed Air wykorzystujące tackę ze spienionego tworzywa C-PET z produktami konkurencyjnymi pakowanymi w atmosferze ochronnej MAP. Po trwającej 15 sekund ekspozycji na produkty znajdujące się na półce, 23% respondentów spontanicznie oświadczyło, że kupiłoby produkt w opakowaniu Simple Steps®. Ich postrzeganie wzrosło, kiedy konsumenci lepiej poznali produkt: przed podgrzaniem doceniali jego widoczność, bezpieczeństwo, praktyczność, trwałość, solidność w dotyku i kompaktowe opakowanie. Po ugotowaniu chwalili to, że opakowanie pozostaje chłodne w dotyku, że folia daje się łatwo zdjąć, a także ogólną jakość produktu, uznając go za znacznie lepszy niż produkt konkurencji.
Chodzi więc o to, by sprowokować pierwszy zakup. Zaproszeni przez firmę Sealed Air Cryovac prelegenci, a także przedstawiciele firmy, przedstawili różne możliwości zwiększające atrakcyjność prezentacji produktów. „Kolor i kształt to dwa błyskawiczne identyfikatory produktu i marki” – wyjaśnił Fabrice Peltier, dyrektor zarządzający agencji projektowej P’Référence. – „Jednak producenci i detaliści – szczególnie ci duzi – często nie mają odwagi, by wyróżnić się z tłumu. Opakowanie musi przekazywać historię produktu, który znajduje się w środku, w prosty i wyraźny sposób” – dodał.
Podczas konferencji w Packforum® uczestnicy poznali innowacje, które pomagają ludziom delektować się wyrafinowanymi daniami jak z restauracji w ich własnych domach lub w drodze. W opakowaniu Cryovac® Simple Steps®, które zapewnia dłuższy okres trwałości produktów i samoistnie uwalnia parę wodną podczas przyrządzania w kuchence mikrofalowej bez potrzeby przekłuwania folii zamykającej tackę, można wykorzystać tacki w formie talerzy do prezentacji wyszukanych dań, można też wykorzystać je do automatów vendingowych sprzedających dania gotowe w biurach, szpitalach czy na stacjach kolejowych. Cryovac® Simple Steps® umożliwia też pionową ekspozycję w sklepie. Korzystając z nowego, interaktywnego systemu głosowania w Packforum®, 84,6% uczestników konferencji uznało pionową ekspozycję za najlepszą formę prezentacji handlowej.
Wygodne, smaczne danie sprawia, że kupujący wracają po następną porcję. Łatwe do otwarcia i chłodne w dotyku opakowanie Cryovac n’Oven® sprawia też, że jedzenie znajdujące się w środku podgrzewa się równomiernie. A worek do pieczenia Cryovac® Oven Ease™ nie tylko nadaje doskonały wygląd produktowi przeznaczonemu zarówno dla gastronomii, jak i dla handlu detalicznego, ale też ułatwia przygotowanie posiłku i późniejsze sprzątanie, skraca czas pieczenia i zachowuje naturalną wilgotność i smak potrawy.
Opakowanie ponad wszystko
Dla Annamarii Rizzo, menedżera ds. marketingu dań gotowych w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), spotkanie to zakończyło się sukcesem, gdyż pokazało detalistom i przedstawicielom firm gastronomicznych, jak mogą wyróżnić swoje produkty na rynku. “Dzisiaj dania gotowe w Europie wyglądają dosyć standardowo, a popyt konsumentów na potrawy wysokiej jakości wciąż rośnie” – powiedziała Rizzo. – “Chcieliśmy pokazać uczestnikom, że istnieje wiele różnych możliwości w dziedzinie opakowań, dzięki którym ich dania gotowe mogą się wyróżniać i wspaniale smakować.”
WIĘCEJ INFORMACJI O FIRMIE SEALED AIR
Cryovac®, n’Oven®, Oven Ease™, Packforum® oraz Simple Steps® to zarejestrowane znaki towarowe firmy Cryovac Inc., należącej do Sealed Air Corporation.
Cryovac Packaging oraz Cryovac Food Solutions, działy należące do firmy Sealed Air, są światowym liderem w dziedzinie innowacyjnych materiałów, systemów i urządzeń do pakowania żywności.
Firma Sealed Air Cryovac zatrudnia w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) ponad 3,000 pracowników. Zakłady produkcyjne firmy Sealed Air Cryovac zlokalizowane są we Francji (Arc-en-Barrois i Epernon), Niemczech (Norderstedt), Wielkiej Brytanii (St. Neots i Poole), we Włoszech (Passirana di Rho), w Hiszpanii (Buñol), Rosji (Wołgograd), Polsce (Ożarów Mazowiecki), na Węgrzech (Újhartyán), w Republice Południowej Afryki (Spartan) oraz w Botswanie (Lobatse). We Włoszech znajduje się Centrum Obsługi Klientów EMEA, natomiast w Szwajcarii w Root mieści się Techniczne Centrum Maszyn Pakujących EMEA. Sealed Air Cryovac posiada także pod Paryżem Centrum Techniczno-Wystawiennicze Packforum®.
Dążąc do zapewnienia najwydajniejszych plastikowych opakowań do żywności, Sealed Air kieruje szczególną uwagę na ochronę środowiska naturalnego. Firma aktywnie dąży do minimalizacji zużycia surowców i materiałów do produkcji opakowań poprzez recykling lub powtórne wykorzystanie odpadów przemysłowych oraz odzyskiwanie energii poprzez właściwe spalanie.
Aby dowiedzieć się więcej o firmie Sealed Air Cryovac, zapraszamy na stronęwww.sealedair-emea.com