Powrót polskiej edycji Przewodnika Gault & Millau

Opublikowano: 28-04-2025

Polska wersja Żółtego Przewodnika Gault & Millau powraca w wielkim stylu! Po kilku latach przerwy inspektorzy Gault & Millau ponownie ocenią i wyróżnią najlepsze lokale gastronomiczne w naszym kraju.

Obecnej w ponad 20 krajach marki Gault & Millau nie trzeba przedstawiać żadnemu miłośnikowi dobrych restauracji. Żółty Przewodnik, stworzony przez dwóch francuskich krytyków i dziennikarzy kulinarnych w 1969 roku, od dekad kształtuje bowiem gastronomiczną mapę świata.

Gault & Millau Polska – reaktywacja
Licencję na wydawanie przewodnika w naszym kraju uzyskała Agencja Smarten, a funkcję dyrektora generalnego Gault & Millau Polska objął jej szef i właściciel Jacek Krawczyk.

Po pięciu latach nieobecności przewodnik wraca do Polski i to jest fantastyczna wiadomość dla rodzimej gastronomii. Jeden z dwóch najważniejszych przewodników na świecie pomoże zweryfikować poziom krajowych restauracji i szefów kuchni. To ważne dla każdego właściciela lokalu i szefa, bo oceny naszych inspektorów ułatwią im postawienie diagnozy, w jakim miejscu znajduje się ich biznes gastronomiczny, i co mogą zrobić, aby podwyższyć poziom swoich usług. To także doskonała informacja dla polskiej turystyki kulinarnej, bo polska wersja Gault & Millau z pewnością przyciągnie do krajowych restauracji jeszcze więcej gości z zagranicy, a co za tym idzie – przyniesie korzyści nie tylko restauratorom – podkreśla Jacek Krawczyk, dyrektor generalny Gault & Millau Polska.

      Patrick Hayoun  i Jacek Krawczyk
Krajowi inspektorzy Gault & Millau
odwiedzą i ocenią ponad 200 restauracji w całej Polsce. Nie ograniczą się przy tym wyłącznie do dużych aglomeracji – pojawią się także w mniejszych miastach, w których prężnie rozwija się scena kulinarna lub w miejscach, gdzie ukrywają się pojedyncze gastronomiczne perełki.

W odróżnieniu od innych przewodników, Gault & Millau postara się zaglądać do mniejszych miejscowości, by szukać tam perełek restauracyjnych. Nie ograniczymy się tylko do finediningowych lokali. Chcemy też zwrócić uwagę na restauracje hotelowe oraz postawić na integrację całej branży gastronomicznej, czego dowodem będą nowe kategorie wyróżnień przyznawanych podczas corocznej gali inaugurującej przewodnik. Jedno jest pewne – zrobi się żółto na polskiej scenie kulinarnej! Każdy, kto kreuje ofertę restauracji, ma szansę na wyróżnienie. Do notesu inspektora Gault & Millau mogą trafić nie tylko nazwiska szefów kuchni, ale też cukierników, sommelierów czy managerów.– mówi Jacek Krawczyk.

Już od 15 maja szefowie kuchni rodzimych restauracji powinni być gotowi na niespodziewaną wizytę inspektorów, wtedy bowiem ruszają oni w teren, rozpoczynając pracę nad polską edycją Żółtego Przewodnika Gault & Millau. Jego premiera odbędzie się podczas uroczystej gali w styczniu 2026 roku.

Szef polskiej edycji przewodnika przewiduje sporo zmian:
Szykuje się dużo zmian w funkcjonowaniu Gault & Millau Polska. Będziemy bardziej otwarci na dzielenie się swoją wiedzą z restauracjami, ale jednocześnie stawiamy na wysokie wymagania. Nie będzie już tak łatwo zaistnieć w przewodniku jak kiedyś. Szefowie kuchni i restauratorzy będą musieli wznieść się na wyżyny swoich umiejętności i dopracować ofertę w każdym szczególe. Inspektorzy ocenią nie tylko potrawy, ale też serwis, atmosferę, kartę win, czystość, dodatkowe doznania czy spójność całego konceptu. Nastawiamy się na jakość, a nie na ilość, dlatego liczba debiutujących lokali będzie mniejsza niż w latach ubiegłych.– zapowiada Jacek Krawczyk.

Krajowa gastronomia w fazie rozkwitu
Polska historia Gault & Millau rozpoczęła się w 2014 roku, gdy opublikowano pierwszą rodzimą edycję Żółtego Przewodnika. Ukazywała się ona przez sześć lat, lecz została zawieszona w 2020 roku, w czasie pandemii wirusa Covid-19, gdy krajowa scena gastronomiczna uległa zamrożeniu z powodu obostrzeń sanitarnych.

Obecność na łamach Gault & Millau stanowiła ważne wyróżnienie dla restauratorów i szefów kuchni, a sam Żółty Przewodnik – w oczach wielu zagranicznych gości – był dowodem na to, że nasz kraj staje się ważnym punktem na kulinarnej mapie Europy. W ciągu sześciu lat działalności Gault & Millau Polska wypromowało setki wyjątkowych lokali oraz regionalnych produktów.

Autorzy recenzji często podkreślali istotę regionalności i sezonowości dań. Dzięki temu przewodnik był nie tylko zbiorem adresów i not dotyczących jakości kuchni, ale stanowił również świadectwo różnorodności polskiej gastronomii – od góralskiej tradycji w Tatrach, po rybne specjały na Wybrzeżu czy awangardowe restauracje w Warszawie i Krakowie.

Gault & Millau Polska przyczyniło się także do profesjonalizacji oceny restauracji w naszym kraju, wzrostu świadomości kulinarnej wśród konsumentów i podniesienia prestiżu zawodowego szefów kuchni. Ci, którzy wówczas otrzymali „czapki”, do dziś często podkreślają, że była to inspiracja do ich dalszego rozwoju.

Reaktywacja prestiżowego przewodnika Gault & Millau następuje w momencie, gdy polska gastronomia jest w okresie dynamicznego rozwoju. Chętnie chodzimy do restauracji i z roku na rok coraz więcej rodaków deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu jada „na mieście”. Najbardziej aktywną grupę stanowią gastronauci ze średnich i dużych miast, ale coraz częściej także mieszkańcy małych miejscowości decydują się na próbowanie nowych smaków i odkrywanie interesujących lokali w regionie.

Wzrost popularności kulinarnych podróży, influencerów i blogerów gastronomicznych oraz programów telewizyjnych sprawił, że goście restauracji mają coraz wyższe oczekiwania. Zwracają uwagę nie tylko na smak i prezentację potraw, ale też na jakość obsługi, klimat miejsca czy historię, jaka stoi za serwowanymi daniami. Ponowne pojawienie się Gault & Millau na polskim rynku jest oczywistą odpowiedzią na te rosnące potrzeby restauracyjnych gości – Żółty Przewodnik dostarczy wiarygodnych rekomendacji, wskazówek i ocen, dzięki którym miłośnicy gastronomii będą mogli odkrywać najbardziej wartościowe lokale.

Trochę historii, czyli jak to się zaczęło?
Za powstaniem marki Gault & Millau stoją dwaj francuscy dziennikarze kulinarni – Henri Gault i Christian Millau. Zafascynowani francuską rewolucją kulinarną, w 1969 roku postanowili stworzyć publikację, która doceni nowoczesne podejście do gotowania i odwagę przełamywania schematów przez szefów kuchni. Ich przewodnik szybko stał się sławny dzięki entuzjastycznemu promowaniu nowej fali kuchni francuskiej (tzw. Nouvelle Cuisine kładła nacisk na lekkość, świeżość i nowatorskie formy podania) oraz konsekwentnemu poszukiwaniu najciekawszych talentów gastronomicznych.

Pierwsze wydanie zostało odebrane jako powiew świeżości. Gault & Millau zyskał zwolenników wśród krytyków i smakoszy poszukujących czegoś więcej niż klasyczne, ciężkie sosy i wielowiekowe receptury. W miarę rozwoju publikacja zaczęła uchodzić za ikonę gastronomicznej wolności. Sama nazwa „Gault & Millau” stała się natomiast wyraźnym i chętnie powtarzanym symbolem nowatorskich poszukiwań w sztuce kulinarnej.

Żółty Przewodnik wielokrotnie przyczynił się do wypromowania trendów, które z czasem stawały się powszechnie akceptowane. Od kuchni molekularnej, przez inspiracje azjatyckie, aż po współczesne nurty zero waste czy farm-to-table – wszystkie te pomysły znajdowały w nim odbicie. Od początku istnienia Gault & Millau stawia na indywidualizm, kreatywność i autorskie rozwiązania w kuchni.

Przewodnik słynie z systemu ocen opartego na punktacji i charakterystycznych „czapkach” (tzw. toques), które są symbolem najwyższej jakości i wyróżniają wyjątkowych szefów kuchni. Inspektorzy zwracają uwagę nie tylko na smak czy sposób podania potraw, ale też na ogólną wizję restauracji, atmosferę, obsługę oraz pomysłowość szefa kuchni. Elastyczne podejście pozwala doceniać zarówno renomowane lokale z bogatą tradycją, jak i kameralne bistra czy oryginalne koncepty gastronomiczne.

Na przestrzeni lat Gault & Millau rozwinął się na międzynarodową skalę, obecnie funkcjonuje w ponad 20 państwach – od Europy przez Amerykę Północną aż po Australię, a do końca roku planuje zaistnieć w 30 krajach. Zyskał opinię przewodnika otwartego na nowe trendy, który szybko reaguje na zmiany i wspiera wschodzące talenty. Szacuje się, że przez ponad pół wieku istnienia Gault & Millau na łamy przewodnika trafiło ponad 15 tysięcy restauracji z różnych stron świata – od monumentalnych, owianych sławą lokali w Paryżu, aż po niewielkie, rodzinne knajpki gdzieś w głębi Alzacji, Katalonii czy nawet odległej Japonii.

Podsumowanie

Gault & Millau jest prestiżowym przewodnikiem kulinarnym o niezwykłej historii, który w ciągu ponad półwiecza zbudował międzynarodową renomę. Choć świat gastronomii nieustannie się zmienia, on nadal odgrywa w nim niezwykle ważną rolę. Żółty kolor jego okładki można uznać za wyrazisty symbol świeżej energii i twórczego ducha marki.

Dziś przewodnik Gault & Millau – po pięcioletniej przerwie – znów zagości w Polsce. Powrót inspektorów G&M do naszego kraju to wyraźny sygnał, że polska gastronomia ma wiele do zaoferowania, a popyt na starannie wyselekcjonowane i rzetelnie opisane rekomendacje stale rośnie. Żółty Przewodnik ponownie będzie wyznaczać gastronomiczne standardy i przyciągać uwagę tych, którzy poszukują nie tylko doskonałych dań, ale i wyjątkowych restauracyjnych doznań.

Facebook: Gault & Millau Poland
Instagram: gault.millau.poland

Biuro prasowe Gault & Millau Polska
Zdjęcia: Alexey Pilipenko