Praktyki w zakładach mięsnych zakończone!
Opublikowano: 28-11-2011

„Nauczyciel Obróbki Mięsa w Szkole XXI wieku” to projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a jego bezpośrednim realizatorem jest Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego znane z podejmowania dużych przedsięwzięć i zaangażowania w promocję mięsa wołowego.
Projekt trwa od stycznia 2011 roku, a udział w nim bierze 56 Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych i Instruktorów Praktycznej Nauki Zawodu kucharz i pokrewnych oraz technik technologii żywności i pokrewnych z całej Polski. Założeniem projektu jest podniesienie wiedzy i umiejętności nauczycieli, poprzez praktyki trwające 10 dni. Praktyki odbywają się najpierw w dużych i prężnie działających zakładach mięsnych (5 dni), a następnie w kuchniach hotelowych i restauracyjnych (5 dni). Praktykę w zakładach mięsnych zakończyli już wszyscy praktykanci!
Nasi uczestnicy mieli okazję zrealizować praktykę w takich przedsiębiorstwach przetwórstwa mięsnego jak: ZM Morliny, ZM Olewnik, ZM Tarczyński, ZM Warmia, ZM Górny, ZM Herman, ZM Zakrzewscy i ZM Torex.
Zakłady te cieszą się dużą popularnością i zaufaniem klientów. Nastawione są na nowoczesność i ciągły rozwój, dlatego też praktyka w zakładzie mięsnym niesie ze sobą niezwykłe korzyści. Tydzień spędzony w w/w przedsiębiorstwach pozwala nauczycielom poznać wszystkie procesy związane z obróbką mięsa i jego przeznaczeniem. Za bezpieczeństwo, rzetelną naukę i prawidłowy przebieg praktyki odpowiedzialni byli opiekunowie, którzy zostali powołani na podstawie osiągnięć i posiadanego doświadczenia.
Podczas praktyk uczestnicy i uczestniczki projektu mieli niepowtarzalną okazję by poznać tajniki pracy wykonywanej w zakładach mięsnych m.in. zapoznali się z najnowszymi systemami bezpieczeństwa i higieny, innowacyjnymi procedurami mycia i dezynfekcji oraz organizacją i specyfiką pracy. Opiekunowie i opiekunki przeprowadzili instruktaż odpowiednio przygotowanego stanowiska i narzędzi pracy, nauczyli bezpiecznego posługiwania się nożem oraz zasad postępowania w przypadku napotkania zmian patologicznych w mięsie. Po części teoretycznej, umożliwiającej bezpieczne wykonywanie pracy, nauczyciele i nauczycielki mogli sami chwycić za odpowiednie narzędzia i uczyć się rozbioru i wykrawania elementów zasadniczych oraz kulinarnych z tusz zwierząt rzeźnych. Podczas pracy opiekunowie i opiekunki udzielali wyczerpujących informacji nt. poszczególnych części zasadniczych półtusz wieprzowych i ćwierćtusz wołowych oraz ich przeznaczenia (elementy produkcyjne, detaliczne, hurtowe, kulinarne dojrzewające). Jednocześnie praktykanci mogli nauczyć się trybowania elementów kulinarnych z elementów zasadniczych oraz klasyfikacji mięsa drobnego.
Praktykanci i praktykantki zaskoczeni byli skalą produkcji w zakładach mięsnych i trudem jaki sprawia laikowi rozbiór zwierząt rzeźnych. Pani Agnieszka odbyła praktykę w Zakładach Mięsnych „Morliny” i z zadowoleniem opisała wybrane dla niej miejsce i przebieg praktyk: „Dla mnie największym zaskoczeniem była ilość produkowanego mięsa a także fakt, że już drugiego dnia dostałyśmy w ręce noże i pod okiem opiekunów rozbierałyśmy mięśnie! Nie przypuszczałam, że będziemy mieli tak bezpośredni kontakt z produkowanymi surowcami. Niesamowite przeżycie, dużo nauki i solidne wzbogacenie doświadczenia”. Z kolei opiekunowie i opiekunki potwierdzili, że praktykantom i praktykantkom trudno było nazwać poszczególne partie mięśni a największe braki występowały w umiejętnościach posługiwania się nożem i innymi narzędziami wykorzystywanymi na dziale rozbioru i wykrawania. Jednak po pięciu ośmiogodzinnych dniach pracy nabywali pewności i precyzji, potrafili poprawnie wyznaczyć linie cięć a wytrybowanie mięśni kulinarnych z większych elementów zasadniczych też nie stanowi dla nich problemu.
– Dla praktykantów jest to zupełnie nowe doświadczenie i nowy świat. Na początku trudno było się im odnaleźć i bali się pracować na mięśniach drogich z obawy przed ich uszkodzeniem. Staraliśmy się przełamać strach i po pewnym czasie praktykanci sami prosili o samodzielne przeprowadzenie rozbioru na elementy zasadnicze – stwierdził Marek Markuszewski, opiekun z Zakładów Mięsnych „Warmia”.
Praktyki, zarówno przez opiekunów i opiekunki prowadzących jak i samych uczestników i uczestniczek zostały ocenione jako niezwykle przydatne do pracy nauczyciela, a wartość wiedzy i doświadczenie wyniesione z zakładów mięsnych określone jako nieocenione. Wszyscy uczestnicy zachęcają innych nauczycieli do decydowania się na udział w podobnych przedsięwzięciach!
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego