Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa – marzec

Opublikowano: 19-04-2011

W marcu odbyły się cztery z sześciu zaplanowanych na cały Projekt spotkań diagnozujących umiejętności uczestników i uczestniczek Projektu Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

HoReCa

W czterech dwudniowych spotkaniach wzięło udział w sumie 60 osób ze szkół kształcących kucharzy, kelnerów i zawodów pokrewnych z całej Polski. Nauczyciele i nauczycielki przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu  mieli niepowtarzalną okazję zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności zarówno na płaszczyźnie kulinarnej/obsługi klienta jak i dydaktycznej pod okiem naszych ekspertów – Adama Michalskiego, Mirosława Rynducha oraz Aleksandry Dołgań. Spotkania były również okazją do pokazania roli, jaką pełni Europejski Fundusz Społeczny w upowszechnianiu nauki trwającej całe życie poprzez dofinansowywanie projektów podnoszących jakość edukacji w Polsce.

horeca3Podczas spotkań diagnozujących tradycyjne role nieco się odwróciły – Nauczyciele i Nauczycielki zostali pilnymi uczniami/uczennicami i uważnymi słuchaczami, a wskazówki udzielane przez naszych Ekspertów starali się od razu wcielić w życie. Każdy z uczestników/czek trzymał dwa kompletne ubrania kucharskie lub kelnerskie, niezbędne materiały piśmiennicze oraz dzienniczek praktyk, który będzie niezbędny podczas zagranicznych praktyk.

Nasze zmagania zaczynaliśmy łagodnie – od prelekcji z Samoświadomości i Gender Mainstreaming prowadzonej przez Martę Dorobę. Celem prelekcji było przygotowanie nauczycieli i nauczycielek biorących udział w projekcie do prowadzenia zajęć w sposób niestereotypowy i równościowy. W trakcie zajęć zwrócono uwagę na wpływ stereotypów zarówno w sposobie prowadzenia zajęć, jak i na właściwy dobór materiałów edukacyjnych.

Jednak na tym „łatwiejsza” część spotkania się zakończyła. Naszymi uczestnikami zajął się Ekspert Kulinarny, który zagonił ich do kuchni i sprawdził umiejętności podczas testu z bazowych technik kuchni europejskiej. Przed nieco niepewnymi i zestresowanymi kucharzami i kelnerami stanęły zadania indywidualne i grupowe. Kucharze razem z kucharkami sprawdzali, czy znają wszystkie popularne techniki krojenia, a kelnerzy i kelnerki prezentowali sposoby przygotowywania stołu do posiłku w różnych rodzajach serwisu. Niestety mimo dużych oczekiwań efekt nie był zadowalający, a nauczyciele często po raz pierwszy zdali sobie sprawę z braku doświadczenia praktycznego, które mogłoby uzupełnić wiedzę z książek.

Pomimo początkowych obaw spowodowanych dużą ilością pytań Uczestnicy i Uczestniczki uporali się nadzwyczaj szybko zarówno z testem z wiedzy dydaktycznej jak i z tym związanym z branżą HoReCa. Szybkość to jednak nie wszystko, dlatego wyniki tych testów pozostawiły pole do popisu ekspertom, którzy przygotują dla naszych uczestników programy praktyk zagranicznych.

Podczas spotkania diagnozującego nasi Nauczyciele/ki musieli zmierzyć się z jeszcze jednym wyzwaniem – indywidualną prezentacją dydaktyczną. Każdy z Uczestników przeprowadził 8 minutową symulację lekcji, której temat dostosowany był do grupy (kucharskiej lub kelnerskiej). W tym zadaniu główną rolę oprócz Nauczycieli i Nauczycielek grała nasza Ekspertka Dydaktyczna, która skrupulatnie notowała potknięcia i sukcesy każdej osoby.

Na zakończenie  każdy  z Uczestników i każda z Uczestniczek otrzymała informację zwrotną od ekspertów dotyczącą umiejętności dydaktycznych i merytorycznych zaobserwowanych przez naszych ekspertów w czasie całego spotkania.

W imieniu całego zespołu projektowego jeszcze raz dziękujemy wszystkim Uczestnikom i Uczestniczkom za przybycie na spotkanie diagnozujące, a w szczególności za aktywny w nim udział.

Mamy nadzieję, że doświadczenia wyniesione ze spotkania staną się inspiracją i przysłużą się jeszcze lepszej pracy w zawodzie nauczyciela, a kolejnym, po zakończeniu diagnoz krokiem w Projekcie będzie wypracowanie programu praktyk zagranicznych dostosowanego do potrzeb i braków naszych Uczestników i Uczestniczek.