Jak informować o alergenach w menu?

Opublikowano: 14-06-2018

Zgodnie z rozporządzeniem UE w zakresie oznaczania żywności, które weszło w życie 13 grudnia 2014 roku, istnieje obowiązek informowania o alergenach znajdujących się w żywności. Dotyczy to nie tylko sprzedawania produktów spożywczych, ale też serwowania dań w lokach gastronomicznych. Jak więc odpowiednio poinformować gości restauracji o alergenach w menu? Warto skorzystać z kilku przejrzystych porad. 

Alergeny w menu – najważniejsze informacje

Świadomość w kontekście alergenów, które znajdują się w żywności, to podstawa. Każdy właściciel restauracji, ale też kucharz, a nawet kelner, musi znać podstawowe informacje, dotyczące tego zagadnienia. Część z nich wynika bezpośrednio z rozporządzenia UE. Inne zaś to ogólne zasady, którymi warto się kierować, oraz ważne informacje:

  1. alergię lub nietolerancję pokarmową najczęściej wywołuje 14 składników: zboża zawierające gluten, jaja, skorupiaki, ryby, mięczaki, orzeszki ziemne, soja, mleko, orzechy, seler, gorczyca, nasiona sezamu, łubin oraz dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/kg;
  2. alergia i nietolerancja pokarmowa to nie to samo. W przypadku alergii może nawet dojść do wstrząsu anafilaktycznego, który jest niebezpieczny dla życia, natomiast nietolerancja najczęściej objawia się przykrymi dolegliwościami ze strony układu pokarmowego;
  3. gości lokali gastronomicznych należy informować na piśmie o alergenach w menu,
  4. personel musi posiadać informacje o możliwych alergenach zawartych w menu;
  5. w razie potrzeby, kucharz musi wiedzieć, czym zastąpić poszczególne składniki w konkretnej potrawie, aby wyeliminować alergeny.

Oprócz świadomości i posiadania informacji na temat alergenów w menu, trzeba też wiedzieć, w jaki sposób informować o nich gości restauracji. To obowiązek każdego właściciela lokalu gastronomicznego. Na ten temat można więcej przeczytać na stronie: https://www.unileverfoodsolutions.pl/Aktualnosci/alergeny/alergeny-w-menu-jak-informowac-klientow.html. 

Informacja w karcie menu to podstawa

Karta menu to podstawowe miejsce, w którym muszą znajdować się informacje na temat alergenów, obecnych w poszczególnych potrawach. Można to zrobić w dowolnej formie, np. wypisując alergeny obok nazwy dania, w którym występują. 

Na osobnej karcie

Do menu może być dołączona oddzielna karta, np. z tabelą, w której znajdą się informacje o alergenach, dotyczące wszystkich potraw serwowanych w lokalu. Taka karta to alternatywa do wypisywania alergenów przy każdym daniu bezpośrednio w karcie menu. W tej sytuacji, obie karty muszą być razem podawane gościom – karta z alergenami oraz główne menu.

Podczas rozmowy z kelnerem

Obowiązkiem kelnera jest znajomość podstawowych 14 alergenów oraz dań, w których mogą się znajdować. Na pytanie o uczulające składniki znajdujące się w wybranym daniu i możliwość ich wyeliminowania, kelner musi zaproponować alternatywę, możliwą do przygotowania przez kucharza. Jeśli to konieczne, kelner powinien poprosić kucharza o udzielenie niezbędnych informacji gościowi. 

Alergeny w menu – informacja musi być czytelna

Nie wystarczy samo umieszczenie informacji o alergenach w menu. Trzeba zadbać o to, aby była ona czytelna. W karcie menu, alergeny warto wypisać inną czcionką, którą dodatkowo można pogrubić. Ciekawym rozwiązaniem jest też graficzne przedstawienie informacji, np. w formie ikon wraz z legendą. Tabelka, w której jest zestawienie wszystkich potraw serwowanych w lokalu wraz z występującymi w nich alergenami, to także dobry pomysł na przekazanie informacji w przejrzysty sposób. 

Aby móc jak najdokładniej informować gości restauracji o alergenach w menu, konieczna jest dobra współpraca wszystkich pracowników lokalu. Powinien czuwać nad tym właściciel restauracji, którego obowiązkiem jest uświadamianie kucharzy i kelnerów. Warto, aby kelnerzy konsultowali się z kucharzami. Dzięki temu będą wiedzieć, jak rozmawiać z gośćmi na temat alergenów w menu, a kucharzy prosić o pomoc tylko sporadycznie.

Artykuł sponsorowany