Mateusz Szuchnik, Brand Ambasador marki Auchentoshan
Opublikowano: 16-01-2020
Mateusz Szuchnik, Brand Ambasador marki Auchentoshan o pracy barmana, swoich inspiracjach i o nowym projekcie w Stock Polska
Mateusz to barman kreatywny. Współtworzony przez niego projekt barowy El Koktel, został wybrany najlepszym barem koktajlowym roku 2015 w plebiscycie „Bar Roku”. Jego warsztat i barmański sznyt zaprowadziły go do finałów wielu prestiżowych barmańskich konkursów np. World Class 2015, Tahona Society, Bols Around the World czy Coffee in Good Spirits. W 2019 roku został polskim ambasadorem whisky Auchentoshan. W rozmowie zdradził nam sekrety pracy barmana, opowiedział o swoich inspiracjach oraz o nowej aplikacji dla barmanów – Bar Is Us.
W ostatnim czasie współuczestniczyłeś w tworzeniu aplikacji Bar Is Us od Stock Polska. Mógłbyś opowiedzieć coś więcej na temat tego narzędzia? Co adepci sztuki barmańskiej mogą tam znaleźć?
Aplikacja Bar Is Us ma za zadanie trafić do barmanów i być swojego rodzaju portalem łączącym przyjemne z pożytecznym. Tu wiedza na temat najlepszych produktów, receptur koktajli, czy chociażby ciekawostek ze świata alkoholi i aktualności z branży spotyka się z dobrą zabawą. Barmani korzystający z aplikacji mogą wziąć udział w quizach i testach, za które zdobywają punkty. Te oczywiście można wymieniać na nagrody, np. vouchery na tatuaże, bilety na festiwale wódki, whiskey czy rumu. Nagrody będą zmieniały się co jakiś czas. To, co dodatkowo wyróżnia Bar Is Us to fakt, że aplikacja tworzy zamkniętą społeczność i zrzesza osoby wyłącznie ze środowiska barmańskiego. Aby się w niej zarejestrować konieczne jest podanie miejsca pracy (wskazanie baru lub restauracji) i wpisanie specjalnego kodu, który można otrzymać m.in. od przedstawicieli handlowych Stock Polska lub innego, zarejestrowanego już barmana.
Skąd wziął się pomysł na taką aplikację? Jaki jest Twój wkład przy jej tworzeniu?
Technologicznie świat brnie do przodu w bardzo szybkim tempie, a my coraz więcej czasu spędzamy w telefonie. Barmani nie pozostają tutaj wyjątkiem – w poszukiwaniu wiedzy, porad czy ciekawostek prędzej sięgną po telefon, niż np. komputer. Jeżeli więc możemy dotrzeć do nich poprzez własną platformę, dostarczając im jednocześnie „kompendium wiedzy barmańskiej” w jednym miejscu, to czemu tego nie robić? Jeżeli chodzi o mój wkład w tworzenie Bar Is Us, to skupiam się na przygotowaniu bazy receptur koktajlowych oraz dzielę się odrobiną mojego wieloletniego doświadczenia zza baru.
Jesteś współtwórcą projektu barowego El Koktel. Skąd wziął się pomysł na taki projekt? Jak wygląda prowadzenie takiego biznesu na co dzień?
El Koktel stworzyliśmy razem z Pawłem Rodaszyńskim w grudniu 2014 roku. Dopiero co obchodziliśmy 5. rocznicę naszej działalności. El Koktel powstał dla tych, którzy poszukują wyjątkowych smaków w klimatycznej, przytulnej przestrzeni. Chcieliśmy dzielić się swoimi pomysłami na koktajle, serwis, budowanie doświadczeń. Obecnie mamy fantastyczny zespół barmanów, który bardzo ułatwia prowadzenie takiego biznesu. Razem z Pawłem uzupełniamy się w działaniach. Zajmujemy się strategią, zarządzaniem i serwisem, choć to już zdecydowanie rzadziej, wręcz sporadycznie. Po kilku latach przyszedł czas na usunięcie się w cień naszego zespołu (Sonia, Mira, Karol i Dawid). W tej chwili to oni odpowiadają za kreacje, serwis i wyśmienitą atmosferę w El Koktel.
Jesteś barmanem kreatywnym. Jak wygląda proces tworzenia nowych receptur/przepisów na drinki? Co wg Ciebie oznacza drink idealny?
Proces zazwyczaj zaczynamy od inspiracji. Następnie dobieramy składniki łącząc całość w unikalną układankę oddziałującą na zmysły. To trochę jak puzzle, gdzie szukając idealnego balansu smaku tworzymy ciekawe połączenia, wpisując je w pewne kategorie: wytrawnych, orzeźwiających, słodko kwaśnych lub deserowych. Musimy przy tym pamiętać, że kluczowe jest tutaj znalezienie najciekawszych składników o jak najlepszej jakości. Gdy mamy już całość koktajlu, robimy panel degustacyjny i oceniamy, szukamy alternatyw, zastanawiamy się czy można było to zrobić lepiej, bądź czy koktajl jest już kompletny i spójny z naszą inspiracją. Drink jest idealny, jeżeli jest przygotowywany z uwagą na detale, bazuje na lodzie o właściwej jakości, niestety jest to wciąż bagatelizowany w gastronomii temat. Lód o odpowiedniej gęstości utrzymuje swoją temperaturę zdecydowanie dłużej, a co za tym idzie rozpuszcza się wolniej, ale wracając do idealnego koktajlu. Idealny koktajl przede wszystkim jest wtedy gdy, jest odpowiednio dobrany do potrzeb gości. Jako barmani musimy mieć świadomość, że coś co jest najlepsze dla nas, niekoniecznie musi odpowiadać preferencjom smakowym innych. W takiej sytuacji przydaje się więc szybki wywiad, który pozwoli nam dobrać smak koktajlu do gustu naszych klientów.
Jak oceniasz poziom wiedzy i umiejętności środowiska barmańskiego w Polsce?
Jest dobrze, naprawdę nie mamy się czego wstydzić. Dużo podróżuję po Europie, ostatnio miałem szansę odwiedzić Brazylię i Szanghaj oraz brać udział w corocznym konwencie barmańskim MBS w Petersburgu. Porównując poznane tam środowiska barmańskie, bez wątpienia mogę stwierdzić, że polscy barmani naprawdę mają „smykałkę” i wykazują duże zaangażowanie w tym zawodzie. Barmaństwo w naszym kraju przez ostatnie 10 lat bardzo mocno się rozwinęło. Jest ogromna chęć tworzenia koktajli i wyszukiwania nowinek technologicznych (trochę tak jak kucharze.) Chcemy prezentować coraz to ciekawsze i smaczniejsze połączenia. Kluczem jest, aby nie zapominać o wiedzy produktowej. To ona jest podstawą do tworzenia koktajli, które będą potrafiły zaskoczyć. Bez podstawowej wiedzy na temat alkoholi, obróbki owoców czy ogólnie przyjętych zasad serwisu, miksologia jest wyłącznie dodatkiem bez solidnego gruntu. W zagłębianiu tych tajników pomóc może właśnie aplikacja Bar Is Us, w której wspólnie z innymi ekspertami dzielimy się zarówno wiedzą ogólną, jak i praktycznymi poradami. Wierzymy, że będzie to platforma, która przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju umiejętności barmańskich w Polsce.
Jesteś ambasadorem marki Auchentoshan. Co wyróżnia tę markę?
Auchentoshan to miejska destylarnia z Glasgow, produkująca szkocką whisky single malt. Przyświeca nam idea Distilled different – destylujemy inaczej niż przystało w tradycji szkockiej whisky. Tutaj kluczem jest nietorfowy słód jęczmienny, trzykrotna destylacja oraz opanowany do perfekcji proces leżakowania w beczkach po Bourbonie, Sherry oloroso oraz Pedro Ximenez. Dzięki temu, tworzymy bardzo delikatną i przyjemną w smaku whisky, często ocenianą jako „daily dram”, czyli smacznie i na co dzień. Auchentoshan w wydaniu American Oak jest świetną propozycją dla tych, którzy zaczynają poznawać świat szkockiej i czerpią przyjemność z prostych, łatwych smaków. Natomiast dwunastoletnia i Three Wood to whisky, która cieszy podniebienia miłośników whisky.
Więcej informacji na stronie: www.barisus.pl.