Dawid Typa, Ambasador marki Dictador

Opublikowano: 06-02-2020

Dawid Typa, Ambasador marki Dictador o rosnącym znaczeniu rumu w Polsce i o Bar Is Us – nowej aplikacji dla barmanów

Dawid jest wielbicielem klasycznego stylu barmańskiego. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie, które zdobywał w Singapurze, Monako, Francji, Słowenii, na Węgrzech oraz w Wielkiej Brytanii. Przez lata był szefem kultowego krakowskiego Baraka Club. Jako ambasador, wypromował wiele znamienitych marek rumu, o jego skuteczności świadczy zdobyty w 2017 roku tytuł Ambasadora Roku, nadany przez kapitułę BAR ROKU POLSKA. Obecnie rozwija markę Dictador i promuje kulturę picia rumu w Polsce, edukuje jak powinno się traktować ten alkohol, jak go przyrządzać i podawać.

W ostatnim czasie współuczestniczyłeś w tworzeniu aplikacji Bar Is Us od Stock Polska. Mógłbyś opowiedzieć coś więcej na temat tego narzędzia? Co adepci sztuki barmańskiej mogą tam znaleźć?

Stock Polska od wielu lat aktywnie współpracuje z branżą gastronomiczną. Odkąd pamiętam, firma zawsze stawiała na bliską współpracę z zespołami barowymi. Bar Is Us, to kolejny krok w budowaniu i wspieraniu tej społeczności. W aplikacji znajdą się informacje przydatne barmanom zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym. Począwszy od receptur drinków, przez tutoriale technik tworzenia koktajli, aż do konkursów z atrakcyjnymi nagrodami. Oczywiście nie zabraknie wiedzy o produktach, o kategoriach alkoholowych, historii, anegdot i ciekawostek z barowego świata. A to wszystko w telefonie – szybko, jasno i klarownie. Jestem przekonany, że tworzymy coś wyjątkowego!

Skąd wziął się pomysł na taką aplikację? Jaki jest Twój wkład przy jej tworzeniu?
Szukaliśmy efektywnego sposobu komunikacji z barmanami i aplikacja wydała nam się naturalnym wyborem. Bar Is Us to doskonałe narzędzie do budowania relacji z tą grupą, która w dużej mierze składa się z młodych osób aktywnie korzystających ze smartfonów, tabletów itp. Zespół, który tworzył aplikację jest niesamowity i to przedsięwzięcie nie wymagało ode mnie dużego nakładu pracy. W aplikacji dzielę się wiedzą na temat kategorii jaką jest rum i wszystkie treści dotyczące rumu Dictador są moim skromnym wkładem. W Bar Is Us już teraz można znaleźć mnóstwo ciekawych i przydatnych informacji, a aplikacja dopiero wystartowała. Zdecydowanie warto tam zajrzeć, bo ta baza będzie cały czas rozbudowywana.

Czy Bar Is Us jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych? W jaki sposób można zarejestrować się w aplikacji?

Bar is Us to narzędzie dedykowane barmanom i nie jest ono ogólnodostępne. To pewnego rodzaju ukłon w stronę osób pracujących w tej branży. Osoby zainteresowane rejestracją w programie będą musiały podać nazwę miejsca pracy – baru czy restauracji, oraz wpisać specjalny kod rejestracyjny. Możliwości jest wiele – kod można otrzymać od Przedstawiciela Handlowego Stock Polska, od Ambasadorów marek  z portfolio firmy albo od innego barmana już zarejestrowanego w aplikacji. Można również wypełnić formularz na stronie www.barisus.pl.

 

Masz ponad 20-letnie doświadczenie w sztuce barmańskiej. Prowadziłeś szkolenia i wypowiadałeś się wielokrotnie jako ekspert. Co jest najważniejsze w zawodzie barmana, jakie rady dajesz początkującym?

Głęboko wierzę w to, że najważniejszą, ponadczasową zasadą, która obowiązywała 200 lat temu i obowiązuje dziś jest to, że profesjonalny barman musi lubić ludzi. Kiedy rozmawiam z osobami u progu swojego rozwoju zawodowego jako barmanów, zawsze staram się im przekazać radę, którą sam otrzymałem od moich starszych kolegów. Bar to nie platerowe shakery, bogactwo trunków, czy wyśmienite koktajle. Bar to ludzie i mikrospołeczność, którą tworzy. Bądź naturalny i buduj dobre relacje ze swoimi gośćmi. To jest właśnie najistotniejsze.

Co powinien zrobić barman, gdy już nuczy się wszystkich receptur i trików barmańskich? Jaki według Ciebie jest kolejny etap na drodze rozwoju?

Myślę, że założenie, że przychodzi taki moment w życiu barmana, kiedy zna on wszystkie receptury i „triki” jest błędne. To dziedzina, w której uczysz się cały czas. Świat alkoholi, miksologii i szeroko pojętych technik serwisu jest rozległy i wbrew pozorom bardzo dynamiczny. Jeśli chce się być naprawdę dobrym, nauka musi być wpisana w codzienność, niezależnie od stażu. W dzisiejszych czasach zawód barmana stał się pewnym etapem zawodowym, a nie celem samym w sobie. Jednak możliwości jest wiele – praca za barem rozwija przede wszystkim kompetencje miękkie tj. komunikatywność, umiejętność pracy w grupie lub asertywność, które przydają się w każdej pracy. Byli barmani mogą robić kariery w zawodach, w których kształcili się na studiach, albo wybierając inne interesujące dla siebie kierunki. Popularnym rozwiązaniem jest również objęcie stanowiska managerskiego w lokalu gastronomicznym, by potem z powodzeniem prowadzić swój własny biznes w tej branży. Możliwości jest dziś wiele, a obecny rynek pracy jest zdecydowanie rynkiem pracownika, co dodatkowo ułatwia znalezienie wymarzonej pracy.

W Polsce rum nadal jest jednym z mniej popularnych trunków. Z czego Twoim zdaniem to wynika? Co zdecydowało, że zainteresowałeś  się tą kategorią i postanowiłeś związać się z nią zawodowo?

Nie do końca mogę zgodzić się ze stwierdzeniem, że jest jednym z mniej popularnych trunków. Według zestawienia przygotowanego przez Agencję badawczą Nielsen, rum znajduje się w pierwszej dziesiątce najczęściej spożywanych alkoholi przez Polaków w 2018. Jest również najdynamiczniej rozwijającą się kategorią premium wśród alkoholi mocnych. Według mnie to całkiem niezły wynik, a już na pewno tendencje są bardzo obiecujące. To właśnie wizja rozwoju tej kategorii stała się jedną z najistotniejszych przyczyn, dla których zdecydowałem się zrezygnować z pracy w multibrandowej firmie dystrybucyjnej i objąć stanowisko country managera marki Dictador – rumu z kolumbijską duszą i polskim sercem. Rumy są trunkami o bardzo szerokim spektrum aromatycznym, mają szerokie zastosowanie, doskonały współczynnik jakości do ceny a przede wszystkim –  wysoką pijalność. Ludziom rum smakuje i chętnie do niego wracają. Muszą go tylko spróbować! To trend globalny, który otworzył trzecią złotą erę rumu. Ludzie piją mniej, ale lepiej – wybierają bardziej jakościowe alkohole. To tworzy dobre rokowania dla całej kategorii jak i dla rumu Dictador, chociaż nie ukrywam, że czeka nas jeszcze dużo pracy, by zbliżyć się do sukcesu, jaki odnosi na przykład whisky.

Promujesz kulturę picia rumu w Polsce, edukujesz ludzi w tym zakresie, a dodatkowo ostatnio zostałeś ambasadorem marki Dictador. W jaki sposób powinno się podawać rum, jak go spożywać? Czy jest to trunek na każdą okazję?

Rum podobnie jak i inne alkohole powinno się pić w taki sposób, w jaki nam najbardziej smakuje. Czasami sposób podania może być uzależniona od pory roku, dnia albo okazji, ale kiedy mamy na to wpływ najlepiej wybrać naszą ulubioną formę. Rum jest bardzo aromatycznym napojem, który może dostarczyć wielu przyjemnych doznań smakowych. Starzone rumy, takie jak Dictador są doskonałym dodatkiem do cygar, kawy, jak również dań i deserów. Mogą być podawane w temperaturze pokojowej, a serwowane w lodem zmieniają swój charakter, stając się trunkiem do sączenia w miłym towarzystwie. Rum doskonale sprawdza się też w miksologii – podaje się go z colą, tonikiem albo lemoniadą, w klasycznych recepturach, takich jak Old Fashioned czy Daiquiri, jak również w nowatorskich drinkach. Rum to również idealna propozycja na imprezy – schłodzony, pity w shotach zyskuje coraz więcej zwolenników. W przeciwieństwie do likierów, nalewek czy wódek smakowych – nie jest tak słodki, a jednocześnie jest łagodniejszy i mniej wytrawny niż wódki czyste czy whisky. W zależności od sposobu serwowania, rum świetnie sprawdzi się na każdą okazję.

Dziękuję

Dawid Typa

Więcej informacji na stronie: www.barisus.pl.