PRCH Wspiera postulaty rzecznika MŚP

Opublikowano: 30-03-2020

 
 

Trwają konsultacje rządowego programu “tarczy antykryzysowej”. W rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Polska Rada Centrów Handlowych wraz z Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców wnioskują o ochronę miejsc pracy i subwencje do czynszów, tak by ostateczny kształt ustawy w pełni odpowiadał potrzebom firm i pomógł chronić miejsca pracy. Bezzwłocznie zrealizowaliśmy rozporządzenia wydane przez Ministerstwo Zdrowia i ograniczyliśmy działanie centrów handlowych do sklepów zaspokajających podstawowe potrzeby.

Wprowadzone w ostatnim czasie ograniczenia sprzedaży detalicznej i przemieszczania się, nie tylko zatrzymały Polaków w domach, ale również zahamowały wpływy wielu przedsiębiorstw. Sektor handlu powinien, w tym trudnym momencie mówić jednym głosem, dlatego Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) zdecydowała się na aktywne uczestnictwo w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP). Postulaty obu organizacji, kierowane do rządu, są zbliżone, ponieważ bez wyraźnej pomocy państwa, zarówno małe lokalne firmy, jak i wielkie spółki mogą zniknąć z ekonomicznej mapy.

Z perspektywy branży handlu i usług, szczególnie ważne jest wprowadzenie mechanizmu partycypacji państwa w kosztach najmu lokalu, który nie może być otwarty z powodu epidemii, bo jest to forma wsparcia dla obu stron. Takie rozwiązanie, wprowadzane przez niektóre państwa jak np. Włochy, gdzie wprowadzono specjalną regulację umożliwiającą odliczenie 60% czynszów od podatku, pozwoliłoby na poprawę ciągłości finansowej zarówno najemców, jak i wynajmujących. W postulatach do resortu rozwoju PRCH wspiera stanowisko Rzecznika i również apeluje o wsparcie przedsiębiorców oraz ochronę miejsc pracy poprzez dopłaty do wynagrodzeń i zwolnienia czy opcjonalne płatności na ZUS.

PRCH podkreśla, że regulowanie umów najmu przez państwo jest niekonstytucyjne, natomiast rekomenduje wynajmującym, zarówno prywatnym jak i samorządom, posiadającym lokale handlowo-usługowe, aby niezależnie rozważyli, w zależności od ich sytuacji finansowej, możliwość choćby czasowego odroczenia płatności czynszów podczas trwania okresu epidemii. Stowarzyszenie jest platformą rozmów i wymiany dobrych praktyk dla ponad 240 zrzeszonych firm, w tym deweloperów, zarządców, właścicieli centrów handlowych oraz sieci handlowych. Podczas konsultacji z przedstawicielami podmiotów członkowskich, wielu z nich wykazało wolę wypracowania wspólnych stanowisk i solidarne wsparcie.

Branża handlu detalicznego, to jeden z tych sektorów gospodarki, który najboleśniej odczuwa skutki epidemii koronawirusa. Nie sposób nie zgodzić się ze stanowiskiem Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, że w sytuacji, w której zamknięcie sklepów w centrach handlowych wynikało z decyzji organów państwa, to państwo powinno zrekompensować przedsiębiorcom straty w formie odpowiednich dopłat czy ulg ze środków budżetowych. Handel generuje ok 2 mln miejsc pracy, z czego ok 600 tyś. w obiektach, które musiały zostać zamknięte. Oczywiście część osób w sklepach pracuje, sprzedając jedynie produkty pierwszej potrzeby, ale na szali jest wiele firm i miejsc pracy – mówi Radosław Knap, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

 
 
 

O PRCH
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 240 firm działających w branży nieruchomości handlowych. PRCH W zarządzie PRCH zasiadają zarówno przedstawiciele wynajmujących, najemców a także firm świadczących usługi dla branży.

Wizja PRCH
Wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

Misja PRCH
1. Tworząc zaangażowaną społeczność naszych członków, PRCH stanowi centrum wsparcia, inspiracji oraz neutralną platformę dialogu.
2. Umożliwiamy wymianę doświadczeń, przepływ wiedzy i nawiązywanie kontaktów biznesowych.
3. Tworzymy standardy rynkowe i kierunki rozwoju branży dostarczając rzetelnych danych i pokazując trendy.
4. Promujemy i nagradzamy najlepsze praktyki, dbając o dobry wizerunek branży.
5. Jesteśmy merytorycznym głosem sektora i dbamy o sprzyjające otoczenie prawno-regulacyjne na poziomie samorządowym, krajowym i europejskim.
6. Współpracujemy z organizacjami międzynarodowymi promując atrakcyjność inwestycyjną Polski