„Doceń polskie” po raz szósty
Opublikowano: 13-09-2012

4 września w Krakowie odbył się VI audyt artykułów spożywczych biorących udział w Ogólnopolskim Programie Promocyjnym „Doceń polskie”. O godło programu ubiegały się produkty różnego rodzaju. Pięcioosobowa Loża Ekspertów wybrała te najbardziej wartościowe i przyznała im certyfikaty „Doceń polskie”.

W każdej z pięciu dotychczas przeprowadzonych certyfikacji eksperci oceniali szeroką gamę produktów. Nie inaczej było i tym razem. O godło „Doceń polskie” ubiegały się różnorodne artykuły spożywcze; począwszy od słodyczy i wypieków, poprzez przetwory, nabiał i mięsa, na alkoholach skończywszy. Eksperci zwracają uwagę na to, że firmy nie dostarczają do certyfikacji specjalnych wersji produktu – oceniane przez Lożę wyroby nie różnią się od tych, które można znaleźć na sklepowych półkach. Członkowie jury sami są konsumentami i znają cześć produktów biorących udział w certyfikacji. Jednak bogata wiedza i doświadczenie pozwalają członkom Loży Ekspertów patrzeć na produkt z nieco szerszej perspektywy.
– Pierwsza styczność z produktem, którego jakość jest zadowalająca rokuje wytwórcy szansę na przetrwanie na rynku. W dobie tak dużej konkurencji w branży spożywczej to jest bardzo ważne, a naszą rolą jest wydanie słusznego werdyktu i promowanie najlepszych – mówi Rafał Targosz, członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni, jeden z ekspertów przyznających certyfikaty „Doceń polskie”.
Mirek Drewniak, przewodniczący Loży Ekspertów przyznaje, że w branży spożywczej istnieją zakłady, które postępują nieuczciwie wobec klientów. Poza tym, część firm nie rozwija własnych, wewnętrznych działów kontroli jakości. Na szczęście nie brakuje również przedsiębiorstw, które do produkcji podchodzą w odpowiedzialny sposób. – Bardzo dobrze, że do tej certyfikacji przystąpiły firmy oferujące dobre, tradycyjne produkty. Wśród zgłoszonych do oceny produktów są takie, po które każdy z konsumentów sięgnie z przyjemnością. Cieszę się, że takie firmy na polskim rynku nadal istnieją – przyznaje M. Drewniak.
Mówiąc o żywności i żywieniu nie można zapominać o potrzebie robienia świadomych zakupów i odpowiedniej postawie konsumentów. Część z nich kupuje produkty spożywcze z przyzwyczajenia. Rzecz jasna, nie ma nic złego w bazowaniu na sprawdzonych, znanych od lat produktach. Problem pojawia się wówczas, gdy pewne artykuły kupujemy bez zastanowienia, nie bacząc na ich jakość. Przed taką postawą przestrzega Zbigniew Kurleto. – Bardziej świadomi konsumenci szukają wskazówek i sugestii; zwracają uwagę na rekomendacje i znaki jakości. Nasze spotkania podczas certyfikacji wynikają z takich właśnie potrzeb konsumentów – mówi mistrz kucharski zasiadający w Loży Ekspertów.
Rekomendacje Loży Ekspertów programu „Doceń polskie” są szczególnie cenne dla małych, rodzinnych firm. Znak programu to dla lokalnych producentów wsparcie promocyjne, zwłaszcza, że honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
– Firmy, które przystąpiły do wrześniowego audytu i zdobyły godło „Doceń polskie” z pewnością wykorzystają ten atut w promowaniu swoich wyrobów. Certyfikat programu daje mniejszym firmom możliwość zwrócenia uwagi na swoje produkty. Z kolei w przypadku dużych, dobrze znanych przedsiębiorstw godło to jest kolejnym potwierdzeniem wysokiej jakości. Firmy szanują opinię Loży Ekspertów i liczą się ze zdaniem jej członków. Świadczą o tym nie tylko przedsiębiorstwa, które po raz pierwszy biorą udział w programie, ale firmy, które już zdobyły certyfikaty i ubiegają się o kolejne – podsumowuje Marek Bielski, organizator programu „Doceń polskie”.