Jak tworzyc kartę menu II – napoje

Opublikowano: 29-06-2009

KOMERCJALIZACJA PRODUKTÓW W RESTAURACJI CZYLI TWORZENIE KART MENU

Reguły redagowania karty alkoholi i napojów zimnych i gorących. Tworzenie karty alkoholi podlega identycznym regułom jak karta dań.
Rozróżniamy dwa typy kart win i napojów:a.    karta albumowa (książkowa)      plusy to przede wszystkim

–    wyjątkowa przejrzystość

–    każda strona może być zarezerwowana dla win z danego regionu, grupy alkoholi czy napoi

–    możliwość stosunkowo łatwej wymiany strony z brakującą pozycją

minusy to

–    zbyt gruba karta, często z niechęcią czytana w całości przez klienta

b.    karta „dostojna” – elegancka najczęściej dwu-kartkowa

plusy to

–    możliwość szybkiego i pełnego przeglądu całej karty

minusy to przede wszystkim

–    zbyt skomplikowany wybór

–    brak jakiejkolwiek pozycji powoduje konieczność wymiany całej karty

Podczas układania karty alkoholi i napojów zimnych oraz gorących należy pamiętać również o zachowaniu kolejności wpisywania poszczególnych grup alkoholi i napoi podczas redagowania.

I tak zaczynamy zawsze od aperitifów a następnie giny, wódki, tequile i  rumy.

Kolejne grupy to scotch whisky, burbony i whiskey, które można umieścić w odróżnieniu od poprzednich grup, w jednej grupie zaznaczając dokładnie pełne nazwy oraz ich „wiek”.

Wszystkie wyżej wymienione grupy w zasadzie podajemy w gramaturach sprzedawanych na kieliszki o pojemności charakterystycznej dla danej grupy.

Grupa następna to koniaki, które muszą być podzielone według ich marek, podając w pierwszej kolejności koniaki o najniższej ilości lat leżakowania czyli VS poprzez koniaki z grupy VSOP do XO i wyższych. W grupie tej jest wskazane aby dokonać podziału każdego koniaku na kieliszki i butelki.

Oddzielną i kolejną grupą są calvadosy o ile je posiadamy i brandy, które podobnie jak koniaki dzielimy na kieliszki i butelki. Grupa, która powinna znaleźć się po calvadosach i brandy to grupa dosyć duża zwłaszcza w przypadku kart barowych czyli short drinki i long drinki. Wszystkie koktajle pod ich nazwą powinny zawierać przynajmniej podstawowy skład.

Po koktajlach zawsze wpisujemy sherry i likiery zapisywane pojemnością kieliszka. Kolejną grupą są wina białe i czerwone, które tak jak w przypadku koniaków i brandy powinniśmy każdy gatunek wina podzielić na kieliszki i butelki.

Po winach zwyczajowo wpisujemy szampany i wina musujące.

Piwa to kolejna grupa, którą dzielimy na piwo beczkowe i butelkowe.

Następna grupa to napoje gorące czyli kawa w kilku wariantach i herbata, której powinniśmy posiadać kilka rodzajów, raczej w jednej marce. Pozostały tzw. soft drinki czyli napoje bezalkoholowe, które zapisujemy w naszej karcie w następującej kolejności: soki owocowe, napoje gazowane, wody mineralne gazowane i bez gazu.

Kartę zakańczamy grupą sporadycznie spotykaną ale coraz bardziej modną czyli cygarami.   

Reguły redagowania karty win

1.    Wina w karcie mogą być umieszczane na dwa sposobya.    sposób regionalny

np. wina z regionu Bordeaux – pod spodem podział na wina białe i czerwone

b.    według kolorystyki

np. wina białe – pod spodem podział na regiony

2.    Starać się nie mieszać w rubrykach win stołowych i win AOC (szlachetnych z apelacją)

3.    Zwracać baczną uwagę na błędy językowe i gramatyczne

4.    Zalecane jest zaznaczanie roczników, kraju oraz winnicy lub „domu” w, którym zostało wyprodukowane

5.    Wyraźnie zaznaczać pojemność butelek, kieliszków lub karafek (dzbanków)

6.    Wyraźnie zaznaczać ceny

7.    Ilość i jakość win w karcie odzwierciedla jakość restauracji gdyż jest to poważne zamrożenie kapitału (tylko duże i bardzo renomowane zakłady stać na utrzymanie dużej piwnicy win)

8.    W przypadku rozbudowanej karty win w restauracji o podwyższonym standardzie powinien być zatrudniony somellier

9.    Nie powinno umieszczać się oryginalnych szampanów razem z winami musującymi lub winami produkowanymi metodą szampańską (wymóg przestrzegany głównie przez restauracje francuskie)

10.    W bardzo ekskluzywnych restauracjach karta win powinna funkcjonować niezależnie od karty innych alkoholi oraz napoi zimnych i gorących. 

 

Jerzy Pasikowski

jerzys.jpg