Akademia polskiej kuchni i wódki dla zagranicznych Dyplomatów

Opublikowano: 05-10-2009

img_4274.jpg

Akademia polskiej kuchni i wódki dla zagranicznych Dyplomatów w ramach „Kulinarnych podróży z Okrasą”.

Mistrz kuchni Karol Okrasa, renomowana warszawska restauracja Belvedere oraz Stowarzyszenie Polska Wódka są organizatorami cyklu spotkań warsztatowych dotyczących polskiej kuchni dla akredytowanych w Warszawie Ambasadorów i ich małżonek.

4497.jpg

Dyplomaci zapoznają się dzięki temu z historią i tradycją polskiego biesiadowania, zgłębią tajniki przygotowywania tradycyjnych, narodowych dań podawanych, jak każe obyczaj, z doskonałą wódką Wyborowa.

Tym samym idea promocji „polskiego stołu” zyska grono swoich wpływowych „Ambasadorów” na całym świecie.

Z inicjatywy Stowarzyszenia Polska Wódka – Polish Vodka Association – organizacji powołanej w celu promowania polskiej wódki na świecie, restauracji Belvedere, Mistrza kuchni Karola Okrasy oraz przy wsparciu Protokołu Dyplomatycznego MSZ rozpoczyna się cykl spotkań adresowany do Ambasadorów i ich małżonek, służący propagowaniu wiedzy o historii i tradycji polskiej kuchni. Będzie to swoista Akademia polskich biesiad i gościnności.

img_4866.jpg

Polska kuchnia dzięki swemu bogactwu smaków i różnorodności dań zasługuje na szersze poznanie. Organizatorzy spotkań uznali, że najlepszymi promotorami polskiej kuchni zostaną Dyplomaci, którzy po zakończeniu misji i powrocie do swoich krajów będą promować Polskę, a tym samym polską kuchnię.

Polski stół to doskonałe jadło i tradycyjne trunki, przede wszystkim polska wódka. W trakcie czterech spotkań w renomowanej polskiej restauracji Belvedere Ambasadorzy i ich małżonki poznają historię i tradycję polskich dań oraz sposoby ich przyrządzania. Nieodzownym elementem polskiej biesiady jest od wieków wódka. Dlatego też w programie spotkań przewidziano również przedstawienie jej historii oraz sposobów  podawania tego typowo polskiego, słynnego na całym świecie alkoholu. Synonimem polskiej wódki na świecie jest od lat wódka Wyborowa i dlatego to właśnie ta marka będzie serwowana i prezentowana podczas  warsztatów. W grudniu br. na zakończenie spotkań zaplanowane jest zorganizowanie typowej polskiej biesiady z udziałem par Ambasadorskich i przedstawicieli Korpusu Dyplomatycznego. Serwowane będą dania i wykwintne koktajle przygotowane osobiście przez Uczestników Akademii, którym uroczyście zostaną wręczone certyfikaty. 

img_4271.jpg

Kuchnia narodowa jest doskonałym, bo najprostszym i autentycznym instrumentem promocji i budowania wizerunku kraju poza jego granicami. Goście odwiedzający dowolny kraj świata pragną poznać lokalne potrawy i charakterystyczne trunki. W tym zakresie my, Polacy nie mamy powodów do kompleksów. Jednak, w porównaniu do francuskiej, włoskiej czy japońskiej – polska kuchnia jest mniej znana i rozpoznawalna. Świadczy o tym prawie całkowity brak polskich restauracji za granicą. Obcokrajowcy przekonują się o doskonałości polskiej kuchni dopiero po przyjeździe do naszego kraju.

Dlatego też promocja rodzimej kuchni powinna odbywać się także poza jego granicami. Stąd pomysł na włączenie w ten proces Dyplomatów akredytowanych w Polsce. Ich wiedza, doświadczenie i umiejętności nabyte podczas misji w Polsce będą najlepszą rekomendacją dla popularyzacji polskiego stołu. Każdy kraj ma swoje cechy wyróżniające go spośród pozostałych. Polska również oferuje światu wiele brendów jednoznacznie z nią kojarzonych. Niezależni specjaliści wskazują, iż bezsprzecznie należą do nich takie marki – symbole, jak: Jan Paweł II, Lech Wałęsa, Solidarność, muzyka Chopina, Kraków, Wieliczka, polska gościnność i wiele innych. Pragnę podkreślić, że w sferze produktów konsumpcyjnych jedyną polską marką globalną, powszechnie rozpoznawalną i kojarzoną z Polską na całym świecie jest polska wódka, a szczególnie wódka Wyborowa – najbardziej znana rodzima marka wódki na świecie. Polska wódka dla naszego kraju jest tym, czym szkocka whisky dla korony brytyjskiej czy koniak i szampan dla Francji. Polska wódka jest elementem naszej historii, tradycji i kultury. Tradycja polskiej wódki ma ponad 600 lat historii. Nasz kraj powszechnie uważany jest za kolebkę wódki. Wśród koneserów tego trunku w ponad 100 krajach świata na wszystkich kontynentach panuje zgodna opinia, iż polska wódka dzięki swej jakości i unikalnemu charakterowi nie ma sobie równych na świecie.

img_4683.jpg

Potrawami kuchni polskiej, powstałymi według przepisów przekazywanych z pokolenia na pokolenie, najłatwiej promować nasz kraj w myśl przysłowia: „Przez żołądek do serca”. To właśnie kuchnia, głęboko osadzona w historii, mająca swoje korzenie w tradycji i obyczaju, stanowi o atrakcyjności turystycznej i jest istotnym elementem budowania wizerunku kraju i narodu. Autorytet w zakresie brendingu narodowego Wally Olins twierdzi, że marką narodową może stać się produkt lub zjawisko, które jest: autentyczne, społecznie akceptowalne i posiadające tradycję. Kuchnia polska spełnia te wszystkie warunki.

img_4872.jpg

Kuchnia polska przetrwała w tradycji, w obchodach świąt, na kartach starych książek kucharskich, w opisach i dokumentach archiwalnych. W dobie wszechobecnej globalizacji zachodzi konieczność chronienia tożsamości narodowej poprzez podniesienie kuchni do rangi smacznego argumentu przekonującego osobę z zagranicy do poznania naszego kraju i jego kultury. Koniecznym jest stworzenie wizerunku kuchni polskiej jako mocnej i autentycznej marki narodowej kraju. Promocja polskich dań i trunków powinna stać się istotnym elementem ogólnonarodowego programu budowania wizerunku Polski za granicą. W ten proces powinny być włączone wszystkie państwowe i pozarządowe organizacje, politycy, świat nauki i kultury, jak również wszyscy, którzy mają kontakty z obcokrajowcami.

Celem spotkań w Restauracji Belvedere wspieranych przez Polish Vodka Association, firmę Philipiak Polska, firmę Tedmar oraz Allegro jest promocja Polski poprzez rozpowszechnianie tradycji polskiej kuchni i kultury stołu. Jak podkreślają organizatorzy dzięki tym spotkaniom Polska zyskuje swoich wpływowych „ambasadorów” na całym świecie.

Kontakt dla prasy:

PVA – Magdalena Zaczek, 664 456 728,magdalena.zaczek@pva.com.pl

PVA – Rafał Dobrzeniecki, 600 035 813,rafal.dobrzeniecki@pva.com.pl

Belvedere  – Katarzyna Starzyńska, 691 374 691,
ks@belvedere.com.pl