Winterhalter wspomina 75 lat historii sukcesów firmy

Opublikowano: 23-08-2022

Specjalizująca się w produkcji systemów i środków zmywania firma Winterhalter z siedzibą w Meckenbeuren w tym roku obchodzi jubileusz 75-lecia powstania. Już od trzech pokoleń rodzinne przedsiębiorstwo gwarantuje czystość i higienę w kuchni. Dlaczego utrzymanie tych gwarancji wymaga, mówiąc metaforycznie, efektywnego ustawiania żagli i zmian kursu względem wiatru? Jakie szczególne tradycje są zakorzenione w rodzinie i firmie? Odpowiedź daje 75-letnia historia sukcesów Winterhalter.

Przechodziliśmy z naszą córką przez niespokojną fazę – wspomina z uśmiechem Ralph Winterhalter, prezes spółki Winterhalter Gastronom GmbH. – Kiedy była niemowlęciem, nic jej nie uspokajało oprócz patrzenia przez szybę drzwi zmywarki podblatowej. Jest więc nadzieja, że zamiłowanie do technologii zmywania, które stanowi podstawę nadzwyczajnego sukcesu firmy, zostało przekazane w genach również czwartemu pokoleniu.

W 1947 roku Karl Winterhalter założył we Friedrichshafen firmę „Karl Winterhalter Ing. Haushaltsgegenstände und Elektrogeräte”, która odbierała złom i tworzyła z niego przydatny sprzęt gospodarstwa domowego. W 1957 roku wraz z powstaniem zmywarki GS 60 Karl zaczął się specjalizować w zmywaniu przemysłowym, przekazując swoim potomkom zamiłowanie do technologii zmywania już od kołyski. Jürgen Winterhalter, członek zarządu i syn założyciela firmy, dorastał w świecie techniki zmywania. Pierwsza zmywarka przemysłowa powstała w rodzinnym domu i ogrodzie. Od zabawy Jürgen wolał obserwowanie pierwszych eksperymentów ojca w piwnicy. Wnuk założyciela, Ralph Winterhalter, do 4. roku życia cały czas spędzał w zakładzie produkcyjnym w Meckenbeuren – jego placem zabaw był obszar produkcji, a ścieżką rowerową trasa klucząca między ciężarówkami.

Hala produkcyjna w centrali w Meckenbeuren

Spółka rozpoczęła ekspansję poza granicami Niemiec w 1967 roku, kiedy otwarty został pierwszy oddział zagraniczny w Holandii. Obecnie firmę Winterhalter reprezentują jednostki zależne i partnerzy w ponad 70 krajach. Urządzenia wytwarzane są w centrali w Meckenbeuren nad Jeziorem Bodeńskim, w miejscowości Endingen am Kaiserstuhl oraz Rüthi w dolinie Renu w okolicach St. Gallen w Szwajcarii. W 2015 roku ruszył zakład produkcyjny w Rayong w Tajlandii. Powstają tam urządzenia tworzone specjalnie na rynek azjatycki. W roku 2013 i 2017 centrala w Meckenbeuren powiększyła się o 17 tys. m² w związku z budową dodatkowych biur oraz budynków zaplecza konstrukcyjnego i laboratoryjnego wraz z halą produkcyjną i dużym centrum logistycznym.

Dziś Jürgen i Ralph Winterhalter mogą spojrzeć w przeszłość na usłaną sukcesami historię firmy. Jako zapaleni żeglarze lubią porównywać swoją drogę do regat długodystansowych. W żeglarstwie regatowym żeglarz musi umieć radzić sobie z szybko zmieniającymi się warunkami pogodowymi. – Wiatru nie zmienisz. Musisz go przyjąć niezależnie od tego, skąd wieje i jak mocno – mówi Jürgen Winterhalter, uśmiechając się. – Ale możesz inaczej ustawić żagle i skorygować kurs – dodaje Ralph Winterhalter. Na tej zasadzie opiera się sukces firmy. Osiągnięcie celu, szczególnie w trudnych czasach, wymaga dostosowania się do nieustannie zmieniającego się otoczenia i wyznaczania kolejnych etapów podróży. Jeden element jest tu kluczowy – załoga. – Mój dziadek zwykł mawiać – wspomina Ralph Winterhalter, potwierdzając przyświecające firmie motto – że nikt nigdy nie odnosi sukcesu sam. Opisuje personel jako najcenniejszy zasób przedsiębiorstwa. To dlatego firma stale intensywnie inwestuje w satysfakcję swoich pracowników. Z okazji jubileuszu 75-lecia istnienia wszystkie 1,8 tys. osób zatrudnionych w Winterhalter na całym świecie otrzyma hojną premię. – Każdy z naszych pracowników każdego dnia dokłada swoją cegiełkę do sukcesu firmy. Pragniemy za to podziękować i podzielić się efektami ostatnich kilku lat prężnej działalności – wyjaśniają członkowie zarządu.

Od lewej: Jürgen Winterhalter, prezes i syn założyciela; Ralph Winterhalter, prezes i wnuk założyciela

Źródeł sukcesu Ralph Winterhalter upatruje w szczególności w głęboko zakorzenionej filozofii firmy: niezatrzymywaniu się na problemach, wykorzystywaniu okazji, aby je rozwiązać, odpowiadaniu na potrzeby klienta i przyjmowaniu jego punktu widzenia. – Sprzedajemy rozwiązania, nie tylko produkt – podsumowuje. – Nasza solidna struktura finansowa i niezależność od inwestorów zewnętrznych zabezpieczają swobodę działania przedsiębiorstwa oraz pozwalają podejmować szybkie decyzje i zmiany kursu.

Zarząd jest głęboko przekonany, że przyszłość przyniesie kolejne sukcesy. – Dysponując silnym zespołem, ofertą nowych, innowacyjnych produktów oraz rozwiązaniami cyfrowymi w dziedzinie zmywania, ominiemy czyhające na nas rafy i zapiszemy wiele kolejnych rozdziałów historii sukcesów firmy.

Więcej informacji na: www.winterhalter.pl