SHAKE IT UP 8 – BACKGROUNDER

Opublikowano: 30-11-2018

Absolut Shake it Up 8 – to nowa odsłona najstarszego programu edukacyjnego dla barmanów, który w tym roku odbywa się w 4 czterech miastach Polski: Sopocie, Wrocławiu, Krakowie i Warszawie. Podczas lokalnych finałów jury składające się ze światowej sławy ekspertów (Maciej Starosolski oraz znany duet z Tin Roof Drink Community) wybierze 4 najlepszych barmanów, którzy wykazali się największą kreatywnością, ale też najlepiej wykorzystali wiedzę zdobytą na poprzedzających rywalizację warsztatach edukacyjnych. Finałowa czwórka zaprezentuje swoje umiejętności na wielkim finale (30.11.2018, Warszawa), walcząc przed publicznością złożoną z ekspertów branży gastronomicznej, konsumentów oraz mediów. Nagrodą główną w konkursie jest edukacyjny wyjazd do Szwecji.

Sustainability – to temat tegorocznej (ósmej) edycji konkursu Shake It Up. Jej celem jest edukacja i zwiększenie świadomości barmanów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ucząc uczestników konkursu dobrych, mądrych, a jednocześnie prostych praktyk, marka Absolut pokazuje im, jak ważny jest wkład branży gastronomicznej w zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Chcąc podkreślić stopień zaangażowania w troskę o zrównoważony rozwój, Absolut przyjął „sustainability” za piąty filar wartości strategicznych marki.

The Green Hustle – to międzynarodowa platforma angażująca barmanów, której zadaniem jest zmienienie na lepsze mechanizmu działania przemysłu, ukazując w inspirujący i zabawny sposób zrównoważone praktyki wraz z gotowymi do wdrożenia narzędziami. Przedstawianie na niej wskazówki i triki są proste do zastosowania, gdyż zostały stworzone przez barmanów dla barmanów. Celem platformy jest zwiększenie świadomości na temat zrównoważonego rozwoju w niecodzienny sposób – taki, który zainspiruje barmanów i sprawi, że będą zmotywowani do implementowania dobrych zwyczajów w swoją powszednią pracę. Absolut idealnie reprezentuje myśl przewodnią platformy, gdyż jest jedyną wódką produkowaną zgodnie z filozofią one source (wszystkie elementy niezbędne do wytworzenia wódki są lokalne – pochodzą z okolic miasteczka Åhus we Szwecji), a sama destylarnia marki jest jedną z najbardziej efektywnych energetycznie na świecie – generuje 96% mniej emisji dwutlenku węgla niż typowa destylarnia. Celem Absolut jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji,
jak i zero waste.

Czym jest CSR „za barem”? To nie tylko oszczędzanie prądu czy wody, to także: 

  • pozyskiwanie składników od sprawdzonego producenta,
  • współpraca z lokalnymi dostawcami,
  • dzielenie się kosztami dostaw z sąsiednimi lokalami (transport może być bardziej zrównoważony, jeśli dostawca ma blisko do innych klientów),
  • współpraca z innymi barami / kawiarniami / restauracjami – wykorzystanie odpadów generowanych również przez nich,
  • gospodarowanie i selekcjonowanie odpadów, w tym kompostownie odpadów,
  • używanie filtrowanej wody – podawanej w szklanych butelkach wielokrotnego użycia,
  • opakowania na wynos produkowane z materiałów recyclingowych,
  • wielokrotne i mądre użycie składników takich jak owoce, co powoduje, że nie tylko ilość śmieci jest mniejsza, zdrowsze jest także środowisko pracy barmanów.

Maciek Starosolski – globalny Ambasador marki Absolut w Polsce, opiekun i pomysłodawca konkursu Shake it Up. Pasję łączy z pracą podróże z Polską Wódką realizuje już wielu lat. Z branżą alkoholową związany od prawie dwóch dekad z czego ponad 10 lat spędzonych za barem w topowych londyńskich miejscach.  W całej Polsce i na świecie prowadzi szkolenia, degustacje i spotkania poświęcone Polskiej Wódce oraz kulturze kulinariów. Współpracuje z najlepszymi barmanami, kucharzami oraz ekspertami alkoholowymi.  Kilkaset tysięcy przejechanych i wylatanych kilometrów, kilkadziesiąt tysięcy przeszkolonych fanów dobrej Polskiej Wódki, tysiące spotkań i setki inspirujących rozmów – tak wygląda fascynujący świat Globalnego Ambasadora Polskiej Wódki. 

Tin Roof Drink Community – kreatywne duo Claire Sprouse i Chad Arnholt, które w swoich działaniach kładzie nacisk na edukację oraz siłę społeczności barmańskiej. To założyciele kolektywu Claire Sprouse & Chad Arnholt, mający ponad 25 lat doświadczenia zawodowego. Ich ostatnie zmagania koncentrują się na szerzeniu „sustainability’’ w gastronomii. Jako pierwsi w historii zostali nagrodzeni na Tales of the Cocktail za działania na rzecz rozwoju „sustainability” w branży – otrzymali wyróżnienie w kategorii „Sustainable Spirit” oraz „Golden Spirit”. Claire i Chad swoje umiejętności barmańskie zdobywali w topowych lokalach takich jak: ABV, Trick Dog, Diamond Reef, and Rickhouse. Na co dzień mieszkają na Brooklynie w Stanach Zjednoczonych.