Riedel Glass Tasting: filozofia szkła

Opublikowano: 13-10-2016

Kieliszek źle dobrany do wina daje gorszy efekt, niż plastikowy kubek. Właściwy kieliszek może wydobyć najlepsze cechy przeciętnego, a nawet złego wina, a nieodpowiedni – pozbawić charakteru najbardziej wybitny trunek. Jeśli inwestujesz w drogie butelki i nie masz odpowiedniego szkła do wina, marnujesz pieniądze. To tylko nieliczne przykłady tez, które usłyszeli uczestnicy Riedel Glass Tasting – degustacji zorganizowanej 10 października w Warszawie na 42. piętrze budynku Cosmopolitan. 

Prowadzący warsztaty Georg Riedel podróżuje po całym świecie prowadząc degustacje w precyzyjnie wypracowanej formule. Trzy rodzaje kieliszków, trzy rodzaje wina przelewane do szkła z plastikowych kubków. Każdy uczestnik warsztatów sam przekonuje się, jak wielki wpływ ma kształt czaszy na odbiór wina. Różnice w smaku i aromacie tego samego wina pitego z różnych kieliszków są gigantyczne, zdumiewają w podobnym stopniu znawców wina i laików. Jednak największym bodaj zaskoczeniem degustacji jest… cola. Zimny napój pity bezpośrednio z puszki czy plastiku to znana niemal każdemu śmiertelnikowi słodycz i „bąbelki”. Cola przelana do specjalnej szklanki nagle oddaje aromaty, o które nikt by jej nie podejrzewał, przy czym najbardziej dominującym jest zapach pomarańczy!    

093a0571-copy 

Georg Riedel reprezentuje 10. generację rodzinnego biznesu. To właśnie firma Riedel stworzyła współczesną koncepcję szkła do wina. Dobry kieliszek ma zadanie podkreślać charakterystyczne cechy odmiany winogron, wyostrzać aromat, maksymalizować owocowe zapachy i integrować kwasowość lub taniny z całością winnej kompozycji. Kształt czaszy decyduje o tym, w jaki sposób wino wlewa się do ust i jak reagują na nie poszczególne sensory na języku. 

Ojciec Georga, Claus Riedel w latach 50. ubiegłego wieku opracował rewolucyjny kształt kieliszków, które wydobywały najlepsze cechy danego wina. Georg dopracował koncepcję ojca, tworząc serię szkła Vinum, która stała się światowym bestsellerem i do dziś jest najlepiej sprzedającą się na świecie linią kieliszków do wina. 

093a0656-copy

Organizatorem warszawskiej degustacji był Wine Taste by Kamecki, będący jednocześnie jedynym  showroomem szkła Riedel w Polsce. W Wine Taste, na parterze budynku Cosmopolitan przy ulicy Twardej można wziąć udział w podobnych warsztatach regularnie prowadzonych przez Piotra Kameckiego.