Kierunek – urlop. PAYBACK przygląda się planom wakacyjnym Polaków

Opublikowano: 17-06-2021

*Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll

Pandemia dała się we znaki wielu sektorom gospodarki, w szczególności branży turystycznej. Nadciągające wielkimi krokami wakacje, łatwy dostęp do szczepień oraz  systematyczne „luzowanie” obostrzeń powinny zdecydowanie poprawić tę sytuację. Jaka część z nas zamierza je spędzić w Polsce? Jak duży budżet chcemy przeznaczyć na urlop i w końcu – czy pandemia pokrzyżowała nasze wakacyjne plany? Jak wynika z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, COVID-19 faktycznie wpływa lub wpłynął na nasz urlop, co nie oznacza jednak, że zamierzamy z niego rezygnować.

Koronawirus dotknął niemal wszystkich dziedzin życia i zdecydowanie zmienił naszą codzienność. Dotyczy to również wakacji. Tak wskazało 45% ankietowanych PAYBACK. 41% z tej grupy respondentów przyznało, że z powodu pandemii musiało wybrać inny cel podróży, a po 16% osób biorących udział w badaniu albo zmieniło wysokość budżetu przeznaczonego na urlop, albo po prostu jego termin.

Chcąc spędzić wakacyjny czas spokojnie wiele osób zdecydowało się na skorzystanie z narodowego programu szczepień – ponad połowa badanych wskazuje, że szczepionki przeciwko COVID-19 są niezbędne. Jednocześnie 36% ankietowanych nie ma jeszcze na ten temat sprecyzowanego zdania.

Urlop? Przede wszystkim latem

Ponad 56% respondentów badania PAYBACK jako preferowany czas na urlop wskazuje miesiące letnie – lipiec i sierpień. 11% ankietowanych wakacje zaplanowało na czerwiec, a 14% na jesień – w tym większość (11%) we wrześniu. Zimą swoje tegoroczne plany urlopowe chciałoby zrealizować jedynie 2% badanych, a 17% spośród osób, które wzięły udział w ankiecie, w ogóle nie planuje w tym roku urlopu. 22% z nich jako główny powód wskazało brak funduszy, niewiele mniej, bo 21%, zbyt dużą ilość pracy, a dla 15% ankietowanych przeszkodą są ograniczenia w podróżowaniu będące rezultatem pandemii. Natomiast 12% respondentów zrezygnowało z wakacji z powodu braku pracy.

Osoby, które planują wypoczynek, myślą przede wszystkim o dwutygodniowym urlopie, na który wybierze się 42% osób. Na krótszy, tygodniowy odpoczynek zdecyduje się co trzeci ankietowany (35%). Jakie zatem kierunki wakacyjnych wyjazdów preferują Polacy?

Cudze chwalicie… Niekoniecznie!

Zdecydowana większość, bo aż 64% respondentów planuje urlop wyjazdowy w Polsce. Za granicę chce wyjechać jedynie 16% ankietowanych, w domu zostanie natomiast 12% osób. Urlop podzielony na wyjazd zarówno w kraju, jak i zagranicę deklaruje 8% respondentów.

Podróżując po kraju chętniej wybieramy morze – wypoczynek na polskim wybrzeżu planuje w tym roku 36% respondentów. W góry pojedzie 20% z nas, a okolice któregoś z malowniczych jezior odwiedzi 15% ankietowanych – wylicza Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

Na wakacjach jak w domu

Kluczowym elementem organizacji każdego urlopu są noclegi. To, w jakim miejscu będziemy odpoczywać po dniu spędzonym na zwiedzaniu, plażowaniu lub wędrówkach po górskich szlakach, znacząco wpływa na nasz komfort i zadowolenie z całego wyjazdu. Gdzie zatem śpimy najchętniej? W przypadku noclegów w Polsce nie ma jednego dominującego miejsca – 21% respondentów na czas urlopu rezerwuje domek letniskowy, 17% ankietowanych decyduje się na hotel, a 14% wybiera pokój w kwaterze prywatnej. Zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku wyjazdów zagranicznych, podczas których ponad połowa badanych najchętniej śpi w hotelach.

Trudno natomiast wskazać zdecydowanego faworyta, jeśli chodzi o to, gdzie będziemy się stołować. Posiłki w miejscu noclegu, samodzielne gotowanie lub jedzenie w restauracjach – każdą z tych odpowiedzi wskazało po ok. 30% badanych.

Co ciekawe, prawie 90% respondentów urlop organizuje samodzielnie, a przynajmniej tak zamierza zrobić w tym roku. Koniecznych rezerwacji dokonujemy przede wszystkim online – tę opcję wskazało aż 80% ankietowanych naszego badania. Powodem może być zarówno większa wygoda, oszczędność czasu, jak i bezpieczeństwo. W dobie pandemii wielu z nas nadal woli zachowywać dystans społeczny – wskazuje Katarzyna Grzywaczewska.

Szacując urlopowe wydatki, najwięcej, bo 26% badanych wskazało, że na wakacje przeznaczy między 501 a 1000 zł na osobę. 20% wyda w tym roku od 1001 do 1500 zł, a niewiele mniej, bo 18% – od 1501 do 2000 zł w przeliczeniu na osobę. Wakacje sfinansujemy natomiast przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, po które sięgnie 80% respondentów. Z bonu turystycznego skorzysta 16% z nas, a z innych form finansowania, w tym kredytu lub pożyczki od bliskich, nieco ponad 4%.

Razem czy osobno?

Dla wielu z nas urlop do doskonała okazja, aby spędzić go z najbliższymi – tak zadeklarowało aż 95% respondentów PAYBACK Opinion Poll. W tej grupie najwięcej, bo 59% planuje odpoczynek z rodziną, 27% ankietowanych jako towarzyszy przerwy wakacyjnej wskazało swoich partnerów, a 9% – grono przyjaciół lub znajomych. Pozostałe 5% zamierza ten czas spędzić w pojedynkę lub w innej grupie niż wyżej wymienione.

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 31 maja – 2 czerwca 2021 r. metodą ankiety online na grupie 814 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

PAYBACK Polska

Jesteśmy największym multipartnerskim Programem Bonusowym w Polsce. Uczestnicy naszego Programu mogą zbierać punkty przy pomocy plastikowych kart i nowoczesnej aplikacji. Nagradzamy konsumentów, aby czerpali dodatkową radość z zakupów i doświadczeń z różnymi markami. Wspieramy naszych partnerów w realizacji celów sprzedażowych, budując trwałe relacje z ich klientami.

Dzięki skali działania oraz narzędziom Big i Smart Data skutecznie pomagamy firmom wzmacniać ich pozycję na rynku. Pogłębione dane o zwyczajach zakupowych pozwalają na stworzenie spersonalizowanej komunikacji i większe angażowanie klientów.

Wśród naszych partnerów są duże sieci handlowe, firmy usługowe oraz największe platformy e-commerce. Uczestnicy Programu mają do dyspozycji tysiące miejsc sprzedaży w tym 250 sklepów online, w których mogą zbierać punkty i wykorzystywać je na różne sposoby:

  • podczas płatności za zakupy – 6,8 miliarda wykorzystanych w 2020 roku
  • wymieniając na nagrody – już ponad 2 miliony rozdanych nagród
  • wymieniając na mile Miles & More
  • przekazując na cele charytatywne.

W samym 2020 roku liczba transakcji, w których uczestnicy Programu zbierali i wykorzystywali punkty PAYBACK, sięgnęła ponad 109 milionów, a obrót nimi przekroczył 12,4 miliarda PLN.

Kontakt dla mediów:

Agnieszka Ratajczyk

Adequate
Tel. +48 534 055 450

agnieszka.ratajczyk@adequate.pl
pr_pl@PAYBACK.net