Polacy chcą być zdrowi. Pomocą mają być cateringi dietetyczne

Opublikowano: 20-04-2021

Raport „Rosnące znaczenie zdrowia a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021”

Boom na cateringi dietetyczne nadal trwa. Początkowo korzystanie z tego typu usług uważane było za chwilową modę. Dziś już 20% Polaków deklaruje, że miało okazję przetestować dietę  pudełkową, a kolejne 27% rozważa tę możliwość. Rynek dynamicznie rośnie i zwiększył swoją wartość dwukrotnie w porównaniu do 2019 roku. Obecnie wyceniany jest na 2 miliardy złotych.  W 2020 na popularność firm z tego sektora najmocniej wpłynęła rosnąca świadomość Polaków  w zakresie zdrowia. Trend ten ma tendencję wzrostową i przyczynia się do rekordowych ilości zamówień firm cateringowych, które wynoszą już blisko 40 milionów rocznie.

Według raportu „Rosnące znaczenie zdrowia a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021” 55% Polaków deklaruje, że powodem chęci skorzystania z diety pudełkowej jest zdrowsze odżywianie. To jednocześnie główna motywacja zakupowa tych, którzy korzystają już z tego typu usług. Uważa tak aż 65% z nich. Trend ten wyparł więc chęć utraty wagi, która jeszcze niedawno była głównym czynnikiem wyboru tego sposobu odżywiania. Dla Polaków priorytetem jest zdrowie, które określają w większości jako dobrą kondycję organizmu (68%), a w którego utrzymaniu istotne są m.in.: odpowiednia ilość ruchu (74%), właściwa dieta (63%), unikanie stresu (74%). Dane te pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi potrzeby zadbania zarówno o równowagę fizyczną, psychiczną, jak i właściwe nawyki żywieniowe, które są niezbędnymi elementami wpływającymi na utrzymanie dobrego stanu organizmu. Zauważalna jest także potrzeba diet specjalistycznych wspomagających organizm w walce z alergiami i chorobami (już 14% Polaków deklaruje, że wyklucza laktozę). Dostrzec można również zmianę stylu życia Polaków oraz postaw prozdrowotnych konsumentów, które są wynikiem pandemii.

Zdrowie priorytetem Polaków

Ponad połowa Polaków określa swój stan zdrowia jako dobry. Tylko 7% badanych przyznaje, że jest on zły lub bardzo zły. Zdrowie to według badanych dobra forma organizmu (68%), dobre samopoczucie (63%),  brak występowania chorób (58%) i dobre wyniki badań lekarskich (43%). Głównymi czynnikami, które mają wpływ na jego utrzymanie są: jakościowy sen, unikanie stresu, odpowiednia ilość ruchu, picie zalecanej ilości wody oraz właściwa dieta. 65% respondentów deklaruje również, że prowadzi zdrowy tryb życia, a aż 52% – stara się na co dzień racjonalnie odżywiać. Z drugiej strony zaś 41% z nas przyznaje, że samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków jest trudne. Nie dziwi więc fakt, że ponad połowa Polaków uznaje, że dieta pudełkowa to dobry sposób, aby jeść zdrowo.

„W rozwoju branży cateringów dietetycznych znaczącą rolę odegrało zdrowie i rosnąca świadomość Polaków na ten temat. Prognozy wskazują, że trend ten się utrzyma, a nawet zyska na wartości. Dodatkowym aspektem działającym na korzyść diet pudełkowych jest wygoda stosowania  i oszczędność czasu. Postawy prozdrowotne Polaków i zmiany zachodzące w ich stylu życia sprawiają, że chęć utarty wagi przestaje mieć tak duże znaczenie. To absolutny zwrot na rynku cateringów dietetycznych, które do tej pory były postrzegane wyłącznie jako sposób na zmianę sylwetki. Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, spodziewamy się wyraźnego wzrostu sprzedaży rok do roku.  W związku z tym rozważamy w niedługim czasie rozbudowę naszego nowoczesnego kompleksu produkcyjnego. Planujemy również rozszerzenie oferty o kolejne plany żywieniowe, które będą odpowiedzią na oczekiwania coraz bardziej wymagających klientów.”- mówi Jacek Domasat, Prezes Zarządu SuperMenu by Anna Lewandowska.

 Wzrost sprzedaży diet specjalistycznych

Najważniejszymi kwestiami według Polaków w odniesieniu do codziennego żywienia są: unikanie sztucznych barwników i konserwantów (53%), spożywanie mięsa i produktów odzwierzęcych ze sprawdzonych źródeł (47%), dbanie o niemarnowanie jedzenia (69%), ograniczenie i wykluczenie produktów wysokoprzetworzonych (44%) oraz cukru (41%). Zauważalna jest również potrzeba diet specjalistycznych, które wyznaczają nowe kierunki żywieniowe. 16% badanych deklaruje, że wyklucza z diety laktozę, 10% gluten, a 13% przyznaje, że jest na diecie wegetariańskiej. 5% Polaków potwierdza także, że nie je nabiału. Duży związek mają z tym dietozależne choroby cywilizacyjne, które są coraz bardziej powszechne.

„Znaczącym problemem współczesnego społeczeństwa są choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca, nadciśnienie czy otyłość. Obserwujemy również rosnący wzrost alergii pokarmowych, które coraz silniej determinują nasz sposób odżywiania. Jak wynika z Raportu SuperMenu, 32% Polaków deklaruje stosowanie ograniczeń żywieniowych. Efektem tego jest rosnąca sprzedaż diet, które wspomagają terapię leczenia określonych schorzeń, między innymi poprzez eliminację spożywania pewnych produktów. Dostrzegając zwiększające się potrzeby konsumentów w tym zakresie, postanowiliśmy pójść o krok dalej i jako pierwszy catering dietetyczny w Polsce całkowicie wyeliminowaliśmy cukier, pszenicę i surowe mleko ze wszystkich swoich planów żywieniowych.” –   tłumaczy Jacek Domasat.   

Zmiana stylu życia w nowej rzeczywistości

Jak wynika z raportu „Rosnące znaczenie zdrowia, a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021”, aż 38% Polaków przyznaje, że pandemia ma negatywny wpływ na ich stan psychiczny. Jako powody zmiany nastroju wskazujemy: ograniczenie możliwości wyjścia z domu i spędzania czasu wolnego (40%), obawa o zdrowie własne lub bliskich (37%), ograniczenie możliwości bezpośrednich spotkań  z przyjaciółmi, znajomymi (34%). Ponad połowa z nas deklaruje także, że w tym czasie podejmowała aktywność fizyczną, a 22%, że przywiązywała większą uwagę do jej regularności. Niemal 2/3 respondentów uważa natomiast, że w wyniku pandemii ich nawyki żywieniowe zmieniły się na gorsze, a spożywanie słodyczy znacząco się zwiększyło (30%). Nie miała ona jednak tak dużego wpływu na osoby korzystające z usług cateringów dietetycznych.

„Polacy znaleźli się w nowej rzeczywistości i ich styl życia się zmienił. Jednak widoczne prozdrowotne postawy spowodowały, że skorzystanie z diety pudełkowej stało się jeszcze bardziej pożądane. Pandemia przyczynia się do rozwoju takich firm jak SuperMenu, która posiada zbudowany od podstaw, nowoczesny kompleks produkcyjny, gdzie procedury i standardy wyraźnie przewyższają wszelkie normy higieny i bezpieczeństwa produkcji. To wzbudza zaufanie klientów i jest idealną alternatywą dla zamkniętych restauracji, ponieważ daje możliwość zjedzenia w domu wysokiej jakości zbilansowanych, zdrowych i smacznych posiłków. Na znaczeniu zyskał również komfort psychiczny, związany z bezkontaktową dostawą. Dlatego, mimo wybuchu pandemii mocni gracze na rynku cateringów dietetycznych, tacy jak SuperMenu, zanotowali znaczny wzrost liczby zamówień.” – podsumowuje Jacek Domasat, Prezes Zarządu SuperMenu by Anna Lewandowska.

Wzrost świadomości Polaków na temat zdrowia to bardzo silny trend, który w ciągu ostatniego roku zyskał szczególnie na wartości. Prognozy dotyczące przyszłości branży są optymistyczne i zakładają kilkudziesięcio procentowy wzrost rok do roku. Rynek przed pandemią dynamicznie  rósł, a po jej wybuchu przyspieszył. Sprzyja dużym i wiarygodnym graczom. Powstaje też coraz więcej firm z tego segmentu. Nigdzie w Europie tego typu usługi nie są tak popularne jak w Polsce.

*Dane pochodzą z raportu: „Rosnące znaczenie zdrowia a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021” stworzonego na podstawie badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. w lutym 2021 roku na grupie 1000 Polaków w wieku 20-60 lat