PRACE BADAWCZE W TURYSTYCE – Kierunki rozwoju badań w turystyce

Opublikowano: 17-05-2010

konferencja001.jpg11 maja odbyła się konferencja Ministerstwa Sportu i Turystyki (Departament Turystyki) na temat „Prace badawcze w turystyce”.

Konferencję otworzyła i powitała gości pani Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki ds. turystyki. Zaś moderatorem spotkania była pani prof. dr hab. Hanna Zawistowska – Radca Ministra w Departamencie Turystyki.


Celem konferencji było:

– rozeznanie stanu badań konsumentów usług turystycznych w regionach

– wymiana doświadczeń w zakresie tematyki badań, organizacji i finansowania

– wskazanie problemów związanych z realizacją badań i komplementarności wyników

– możliwość koordynacji badań i rola POT

konferencja002.jpg   konferencja003.jpg

Pierwsze wystąpienia poruszały tematykę kierunków rozwoju badań regionalnych w Polsce. I tak znalazły się następujące tematy:

– Perspektywy rozwoju badań regionalnych w Polsce (Prof. dr hab. Ewa Dziedzic – Szkoła Główna Handlowa, Teresa Buczak – Polska Organizacja Turystyczna)– Polska Turystyka w układzie regionalnym (Bożena Radkowska – Instytut Turystyki

Sp. z o.o. w Warszawie)
– Turystyka i wypoczynek w gospodarstwach domowych (Wacława Kraśniewska – Departament Badań Społecznych GUS, Wydział Statystyki Turystyki i Sportu).

konferencja004.jpg   konferencja005.jpgPonadto znalazł się temat Polska i Polacy w badaniach wizerunkowych, w ramach którego pani Elżbieta Lenczewska – Gryma z TNS OBOP przedstawiła wyniki badań przeprowadzonych w 13 krajach Europy. I tak wszystkie kraje poddane badaniu podzielić można było na dwie grupy biorąc pod uwagę deklarowaną wiedzę o Polsce. Pierwsza to kraje, w których ponad połowa badanych posiadała jakąś wiedzę o naszym kraju: Czechy, Ukraina, Rosja, Niemcy i Włochy i druga – pozostałe kraje, w których większość nie wiedziała o Polsce nic lub prawie nic. Wyniki pokazały, że wizerunek Polski funkcjonujący w Europie skupia się wokół tradycjonalizmu, zapóźnienia gospodarczego i religijności. Polska nie kojarzy się również w wyraźny sposób z osiągnięciami naukowymi i kulturalnymi. Ponadto mieszkańcy Europy lepiej postrzegają ludzi w Polsce niż nasz kraj.

Druga część konferencji, która odbyła się po przerwie lunchowej dotyczyła polskiej gospodarki turystycznej w okresie światowego kryzysu. Wyniki ekspertyzy za okres 2009 i I kwartał 2010 r. zaprezentował dr Tomasz Dziedzic z Instytutu Turystyki Sp. z o.o., Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A.. Jak również Witold Bartoszewicz – Kierownik projektu z Instytutu Turystyki Sp. z o.o w Warszawie, przedstawił uwarunkowania prowadzenia badań granicznych w strefie Schengen.