Tydzień z kanapkami

Opublikowano: 18-05-2010

Gdy w 1762 roku IV Hrabia Sandwich wezwał swojego służącego, aby przyniósł mu plastry wołowiny pomiędzy dwoma kromkami chleba, nie mógł przypuszczać, że jego prośba będzie początkiem wielkiego trendu, który dwa stulecia później zdominuje nasz styl życia. 

bsw_logo10.jpg

Pobudką, jaką kierował się Hrabia polegała na tym, że chciał on coś zjeść, ale nie chciał przerwać gry w karty. Podobnie jest dzisiaj – kanapki są wygodnym, szybkim posiłkiem, który można spożyć w biegu lub w pracy przy biurku. Sandwicz to doskonałe rozwiązanie w dzisiejszym zabieganym świecie.

988404_club_sandwich_3.jpgW Wielkiej Brytanii spożywa się rocznie 11 miliardów kanapek. Około 1/3 z nich przyrządzana i spożywana jest w domu lub zabierana na lunch do pracy lub szkoły. Reszta – około 3 miliardy –  robiona jest przez producentów kanapek, albo w formie gotowego posiłku „na wynos”  lub podawana jako danie w restauracjach lub barach. Przemysł kanapkowy rozrósł się do wielkich rozmiarów od czasu, gdy Marks & Spencer rozpoczął w 1980 roku sprzedaż pierwszych paczkowanych kanapek. Ta branża zatrudnia dziś w Wielkiej Brytanii ponad 300 tys. pracowników, a jej roczny obrót przekracza 6 mld funtów.

Co więcej, proste kanapki sprzedawane w latach 80. stają się coraz bardziej innowacyjne. Sprzedawcy prześcigają się w wymyślaniu oryginalnych składników i połączeń smakowych .  Dziś standardem są już kanapki z włoską mozzarellą czy tuńczykiem. Możemy też wybierać spośród ogromnej różnorodności pieczywa: pita, ciabatta, tortilla, focaccia, croissant, bajgiel, pieczywo tostowe, białe, ciemne, zbożowe czy razowe… listę można mnożyć w nieskończoność.

630836_tuna_sandwich.jpg

Ale nie tylko w Anglii kanapki stały się ponadczasowym posiłkiem. Prawie cały świat przejął modę na ten szybki posiłek. Od USA po Japonię i nawet Francję kanapka świeci triumfy popularności.

Nowoczesny trend na kanapki kupowane w formie lunchu trafił również do Polski. Nie brakuje u nas miejsc, gdzie można kupić świeżo przyrządzone sandwicze z oryginalnymi składnikami.  

Takim miejscem jest na przykład oryginalna kawiarnia „Sklep z kanapkami” przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie – ciekawa alternatywa na lunch lub spotkanie z przyjaciółmi „przy kanapce”.

sklepzkanapkami001.jpg

Odpowiedzi na kilka pytań o lokalu i kanapkowych preferencjach Polaków udzieliła nam manager miejsca Pani Bogumiła Koszowska.

sklepzkanapkami002.jpgJaką kanapkę najbardziej upodobali sobie klienci Państwa kawiarni?

– W zasadzie zdaje się, że wszystko zależy od dnia. Ale najczęściej sprzedajemy kanapkę włoską – z mozzarellą, rucolą, pomidorem i bazylią. To najbardziej popularna kanapka, co nie znaczy, że każdego dnia jednakowo się sprzedaje.

Co znajduje się jeszcze w Państwa ofercie?

– W menu posiadamy różne rodzaje kanapek m.in. z łososiem i kaparami, tuńczykiem i jajkiem na twardo, z pieczonym mięsem i sosem chrzanowym. Są też tradycyjne kanapki z szynką i serem.  Również kanapki ze smalcem podawane na razowym pieczywie. Ale także tosty np. hawajski z szynką, serem i plastrami ananasa. Jest też bruschetta i tortille.

To dość duży i ciekawy przekrój „kanapkowych wariantów”. Jaka kanapka jest najbardziej oryginalna pod względem składników i smaku?

– Myślę, że kanapka serowa. Z dwoma rodzajami sera: brie i pleśniowym, suszonymi pomidorami oraz niecodziennym połączeniem z mandarynką. 

Kto najczęściej przychodzi na kanapki?

– W tygodniu jest to głównie młodzież- studenci z dwóch pobliskich uczelni. Przychodzą jednak również starsi ludzie. Odwiedza nas też sporo cudzoziemców.

sklepzkanapkami004.jpg

Przyłączmy się do świętowania tygodnia kanapek. Zajdźmy do sklepu lub kawiarni by spróbować kanapki o oryginalnym smaku lub przygotujmy taką sami w domu. Polecamy ciekawe przepisy przygotowane przez znanych szefów kuchni.



Oto nasze propozycje:




Ciabatta z warzywami i rostbefem

Kanapka z kurczakiem, serem i sałatą

Kolorowe kanapki czyli „Club Sandwich”



 Więcej przeczytasz tu:


British Sandwich Week 2010

www.sandwich.org.uk