10 trendów gastronomicznych na 2019 

Opublikowano: 19-10-2018

BENCHMARK® –  globalna firma z branży hotelarskiej opublikowała  dziesięć przewidywanych trendów w branży gastronomicznej na 2019 rok. Lista powstała na podstawie obserwacji dokonanych przez szefów kuchni i ekspertów kulinarnych BENCHMARK® w 80 luksusowych hotelach, kurortach i restauracjach – od wybrzeża do wybrzeża, a nawet na morzu. „Żywność i napoje to nieustannie rozwijająca się dziedzina doświadczeń” – mówi Patrick Berwald, wiceprezes ds. Żywności i napojów Benchmark. „Szansą dla nas jest nie tylko wyprzedzanie trendów, ale także zrozumienie, kim będzie jutrzejszy klient, co zaspokoi jego potrzeby i jak sprostać temu zapotrzebowaniu”.

Trend nr 1 – The tea party 

Picie herbaty nie jest może nowym trendem, ale ludzie zaczynają myśleć o herbacie z takim samym szacunkiem, jak o kawie ze względu na jej liczne odmiany, zastosowania i zalety. Lokalne pijalnie kawy mogą wkrótce mieć nowego sąsiada w postaci „baru herbacianego”. 

Trend nr 2 – Meat lovers

Jeszcze niedostępny do kupienia „heme” znajduje się na topowej liście prowadzonych badań nt. żywności i jest potencjalnym krokiem w kierunku bardziej ekologicznej alternatywy dla mięsa i białka. Firmy zajmujące się technologiami spożywczymi wykorzystują go, aby nadać mięsistą jakość swojemu pszenicznemu i ziemniaczanemu burgerowi. 

Trend nr 3 – Fermented

Kombucha – czyli sfermentowana herbata – ugruntowała swoją obecność w nowej epoce alternatywnych napojów, ale konsumenci wkrótce zobaczą różne odmiany kombuchy, pochodzące z butikowych hoteli i modnych restauracji. Te same miejsca poszerzą swoją ofertę o więcej kimchi, pikle, kiszoną kapustę, tempeh, kefir, ale także marchew i śmietanę i wiele innych sfermentowanych produktów. Wszystko z naciskiem na spożywanie najmniej przetworzonej żywności i zwiększenie probiotyków w celu poprawy układu odpornościowego.

Trend nr 4 – Tastes like crickets!

Ponieważ koszty żywności wciąż rosną, szefowie kuchni szukają nowych źródeł białka. Owady pojawiają się zatem coraz częściej jako rozsądny wybór z wielu powodów, a przede wszystkim dlatego, że występują w dużych ilościach i można je znaleźć wszędzie. W rzeczywistości 80 procent świata konsumuje owady: mają niską zawartość tłuszczu i 3-4 razy więcej białka niż wołowina. Owady w proszku mogą poprawić koktajle, a mąkę z nich można wykorzystać do wyrobu chleba i ciastek. Produkty z owadów wkrótce zaleją półki sklepów spożywczych i restauracji.

Trend nr 5 – Farm to table 2.0

Jednym z trendów, który już jest obecny od jakiegoś czasu jest ruch: od gospodarstwa do stołu. Niedawno wszedł on jednak na zupełnie nową ścieżkę, a mianowicie jest to ruch szefa kuchni i rolnika w zakresie rolnictwa niestandardowego. Opiera się on na określaniu, które nasiona mają być sadzone i jak z myślą o opracowywanym, nowym menu. 

Trend nr 6 – Are you in or out?

W erze internetowych i mobilnych usług zamawiania żywności, goście przestawili się z restauracji na pozostanie w domu i wygodną opcję dostawy. Jednak prognozy przewidują, że goście przestaną rozpakowywać swoje plastikowe paczki i ponownie zauważą, że restauracje oferują bardziej fascynujące i satysfakcjonujące doświadczenia. 

Trend nr 7 – The vegetarian factor

To, co kiedyś było postrzegane jako przypadki odosobnione,  stało się teraz czymś więcej niż mniejszością. Menu restauracyjne wkrótce w dużej części będzie poświęcane wegetarianom i temu, co jest oparte na roślinach i pochodzące z ziemi. Dania wręcz skoncentrują się na warzywach, a białka stanowić będą uzupełnienie. Potrawy wegetariańskie szybko stają się podstawą wielu akredytowanych placówek.

Trend nr 8 – Food & the greater good

Branże Food & Beverage oraz hotelarskie  nie stronią od wspierania potrzebujących. Jednakże, mając na uwadze globalny nacisk na klęski żywiołowe przed jakimi stoi ludzkość – zbiorowa społeczność kulinarna zaczyna wkładać większe wysiłki w działania charytatywne, które zapewniają zrównoważone wsparcie. Kucharze zaczynają tworzyć bardziej znaczące inicjatywy związane z żywnością. 

Trend nr 9 – No substitutions, please

Szefowie kuchni są gotowi na remiks typowych składników, które są już bardzo dobrze znane. Przykładem jest jarmuż, który przeżył swój trumf, ale wkrótce zostanie zastąpiony przez szczaw, mniszka lekarskiego i amarant. Będzie można odłożyć także miód i agawę, bo życie stanie się nieco słodsze w przypadku pochodnych z takich źródeł, jak marchew, słodki ziemniak, złoty burak, dynia i kukurydza.

Trend nr 10 – Dietitian, the new celebrity chef

Profesjonalni dietetycy znajdą się u boku znakomitych szefów kuchni, a korzyści płynące ze zrozumienia zasad odżywiania w połączeniu z wykorzystaniem technologii pozwolą konsumentom na spersonalizowanie doświadczeń i planów związanych z jedzeniem. Połączenie technologii mobilnych i internetowych umożliwi dostawcom i głównym konsumentom dostęp do osobistych wymagań żywieniowych w restauracjach, punktach sprzedaży detalicznej i restauracjach szybkiej obsługi. Osobiście przypisane odżywianie stanie się powszechne i będzie miało duży wpływ na życie.

https://au.gaultmillau.com/news/top-ten-dining-trends-for-2019