Oferta gastronomiczna napędza rozwój centrów handlowych?

Opublikowano: 02-03-2020

Gastronomia ma coraz większy udział w ofercie centrów handlowych oraz coraz większy wpływ na footfall, pozycjonowanie oraz sukces rynkowy. Ten trend będzie się umacniał, przekonują eksperci.

Rynek się rozpędza

Segment food & beverage zajmuje coraz więcej powierzchni w centrach handlowych. Jeszcze dekadę temu restauracje i kawiarnie stanowiły zaledwie 5 proc. oferty. Dziś ich udział sięga nawet 10-15 proc. – czytamy w raporcie „The Successful Integration of Food & Beverage Within Retail Real Estate”, stworzonym przez ICSC.

Kolejne lata mają przynieść dalszy wzrost. Jak szacują eksperci, do 2025 roku udział gastronomii w tenant mix’ie niektórych centrów handlowych obecnych na rynku od lat może wynieść nawet 20 proc. Jeszcze większy ma być w przypadku obiektów debiutujących na rynku, sięgając 25 proc.

W ostatnich 5 latach widać wyraźny wzrost roli gastronomii w tenant mix’ie. Przybywa lokali wokół stref food court, ale także poza nimi np. na pasażach handlowych. Także same strefy gastronomiczne przechodzą ewolucję, poszerzając swoje tradycyjne funkcje. Rośnie także liczba marek F&B, zainteresowanych działalnością w galeriach, a także ciekawych konceptów gastronomicznych, dotąd nieobecnych w centrach handlowychmówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca Gemini Holding.

Zdaniem przedstawicieli rynku, wpływ na to ma klika czynników. Po pierwsze, zmiana pokoleniowa. O tym, jak wyglądają oferty galerii decydują dziś pokolenia milenialsów i post milenialsów. Pokolenie to nie traktuje galerii już jak „świątyń handlu”, ale jak miejsca spotkań. To powoduje zmiany w tenant mix’ach i zwrócenie się m.in. ku ofercie spędzania czasu wolnego, którego integralną częścią jest gastronomia.

Po drugie, gastronomiczny rozwój nakręca moda na jedzenie na mieście. W efekcie, liczba lokali w Polsce rośnie w tempie 20 proc. rocznie, czytamy w badaniach Gfk. Co więcej, 60 proc. Polaków deklaruje, że korzysta regularnie z restauracji i kawiarni. Statystyczny Polak miesięcznie na wizyty w tych lokalach wydaje średnio 100 zł.

Rynek znalazł się dziś w dobrym momencie. Z jednej strony, mamy nakręcający się trend i oczekiwania klienta, z drugiej strony coraz większą otwartość rynku retail na zmiany w miksie najemców, ale także w przestrzeni centrum handlowego. W efekcie, obserwujemy w Polsce prawdziwy restauracyjny boom, który udziela się także galeriom. Te stają się prawdziwym beneficjentem nowej mody – mówi Malcharek.

Więcej ciekawych konceptów

Widać to zarówno w rosnącym footfall’u w centrach, które skupiają swoją uwagę na gastronomii jak i w rozwoju konceptów. Jeszcze dekadę temu w centrach handlowych dominowały restauracje fast food (speed eating) oraz kawiarnie w formacie refuel&relax. Dziś coraz częściej pojawiają się lokale z kategorii impusle (np. lodziarnie), fast casual (np. Pizza Hut) czy casual dining, czyli z obsługą kelnerską. Rośnie także liczba miejsc w formacie finer dining, social drinking i gourmet food.

Działy leasingu wsłuchują się także coraz bardziej w badania rynku i oczekiwania klienta, co widać chociażby w rozwoju oferty kuchni świata. Tutaj obok najpopularniejszej w Polsce kuchni włoskiej i polskiej, coraz częściej znaleźć można restauracje z kuchnią blisko – i dalekowschodnią, meksykańską czy tex-mex. Rośnie także liczba lokali wegańskich i wegetariańskich. – Oferta gastronomiczna staje się coraz ciekawsza, ale także coraz bardziej „inlclusive”, czyli otwarta na różne gusta i diety, w tym zdrowotne – mówi Malcharek.

Gemini stawia na gastronomię i czas wolny

To przekłada się na wyniki. Widać to chociażby w centrach należących do Gemini Holding. Inwestor ten od lat stawia na rozwój oferty kulinarnej w swoich obiektach, czyniąc z tego jeden z kluczowych elementów sukces u pozycjonowania ich na lokalnych rynkach. Widać to na przykładzie Gemini Park Bielsko-Biała.

W 2019 roku poziom komercjalizacji strefy food court osiągnął tutaj 100 proc (m.in. Pizza Hut, McDonald’s, KFC, Subway, Salad Fantasy, Sushi Samuraj, Silver Dragon).Cały segment gastronomii wypełnia tutaj już 13 lokali.  – Rozwój oferty gastronomicznej jest dla nas integralnym elementem rozwoju oferty spędzania czasu wolnego. Zwiększający się udział gastronomii pozwala nam nie tylko na umocnienie wizerunku rodzinnej galerii handlowo-rozrywkowej, ale także na budowanie przewagi rynkowej – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

–  Dzięki tak licznym restauracjom i kawiarniom, jesteśmy dziś na Podbeskidziu nie tylko jedną z najpopularniejszych destynacji zakupowych, ale także popularnym miejscem relaksu, chętnie wybieranym przez bielszczan, ale także przez przyjezdnych.  Fakt, że nasza oferta jest szeroka i zróżnicowana sprawia z kolei, że gastronomia nie tylko dopełnia tenant mix, jest także sama w sobie jednym z powodów wielu wizyt – dodaje.

Jest to zauważalne zwłaszcza w niedziele wolne od handlu. Gemini Park od czasu wejścia ustawy ograniczającej handel w niedzielę i święta promuje się jako centrum otwarte w każdą niedzielę. Jednym z elementów, który ma zachęcić klientów do wizyt – obok kina, fitness clubu czy parku rozrywki „W DECHE” – jest właśnie najszersza w regionie oferta gastronomiczna.

To zdaje egzamin.  Dzięki konsekwentnie realizowanej kampanii informacyjnej „SUPEROTWARTA”, zwracającej uwagę m.in. na restauracje i kawiarnie, w 2019 roku w porównaniu do 2018 centrum zanotowało aż 17 proc. wzrost footfall w niedziele wolne od handlu. Co więcej, niedzielna frekwencja stanowi już blisko 50 proc. średniej dziennej liczby odwiedzin notowanej w 2019 r.
Rozbudowa w 2014 roku, która pociągnęła za sobą rozwój oferty gastronomicznej, a następnie dalsze działania komercjalizacyjne w tym obszarze sprawiły, że w momencie wejścia ograniczenia mieliśmy gotową ofertę, dzięki której mogliśmy działać w niedzielę i stopniowo odrabiać straty w weekendy. Gastronomia stała się jednym z katalizatorów wzrostu footfall. Zwłaszcza, że ostatnie 2 lata przyniosły debiuty tak oczekiwanych marek jak McDonald’s, Silver Dragon czy Costa Coffee – dodaje.

Jest dużo lokali, a będzie więcej

Potencjał ten dostrzega także Gemini Park Tychy, najnowszy obiekt w portfolio Gemini Holding. W centrum handlowym już znajduje się 11 restauracji i kawiarni, w tym m.in. McDonald’s, Olimp, Thai Express, Mihiderka, Lodomania, a także nowoczesny food court. Planowana rozbudowa ma znacznie powiększyć tę ofertę.

W dobudowanej części, liczącej sobie ok. 6,5 tys. m kw., powstaną nowe lokale, w tym jedna duża restauracja będąca zapleczem m.in. dla specjalnej strefy ekonomicznej i przejezdnych poruszających się na trasie Śląsk-Podbeskidzie. Powiększeniu ma ulec także obecny food court.

Nowa, większa oferta gastronomiczna, podobnie jak w przypadku galerii w Bielsku-Białej, stanie się jednym z elementów składowych, rozwijanej tu dzięki rozbudowie, oferty rozrywkowej. Jej centralnym punktem obok kulinariów ma być także liczące sobie ok. 2,5 m kw. kino, a także bawialnia oraz usługi.

Po blisko 2 latach na rynku widzimy, jak duży potencjał drzemie w rozwoju oferty restauracji i kawiarni. Ten segment naszej oferty należy dziś do najpopularniejszych, notując rok do roku wzrost obrotów. Pozwala on nam więc nie tylko na umacnianie pozycji lidera w tej części Śląska, ale także na rozwój wizerunki galerii, jako miejsca rodzinnego, w którym obok zakupów, można także zrelaksować się, spotkać z przyjaciółmi, zjeść- mówi Tomasz Miszalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.
Planowana rozbudowa ma szansę ten kierunek utrwalić. – W rozwoju gastronomii dostrzegamy szansę dla siebie. Jesteśmy świadomi, że nowoczesne centrum handlowe, chcące trzymać rękę na pulsie, musi mieć zdolności ewolucji i rozwoju zgodnie z tym, co podpowiada rynek. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać nasz potencjał   – dodaje.

Źródło: Gemini Holding

Gemini Holding Sp. z o.o. polska firma deweloperska z ponad 25 letnim doświadczeniem na rynku i dziesiątkami zrealizowanych z sukcesem inwestycji w kraju. Gemini Holding to obecnie jedna z dynamiczniej rozwijających się firm deweloperskich w Polsce i godny zaufania partner biznesowy. W portfolio holdingu znaleźć można dziś 3 popularne centra handlowe Gemini Park – Gemini Park Bielsko-Biała, Gemini Park Tarnów oraz nowo otwarte Gemini Park Tychy.