Obowiązkowa lektura dla managera gastronomii

Opublikowano: 03-05-2018

Obowiązkowa lektura dla managera gastronomii

W branży mawia się głośno, że nie ma na rynku pracy tak zwanych „prawdziwych managerów”. Najlepszych pilnują pracodawcy, „średni” często nie chcą migrować, a początkujących i po prostu słabo przygotowanych – restauratorzy nie chcą przyjmować. Boją się, że po zainwestowaniu czasu w naukę zawodu, pracownik odejdzie w poszukiwaniu wyzwań i lepszego uposażenia. Tak mniej więcej wygląda sytuacja, a na portalach z ofertami pracy niemal każdego dnia pojawiają się anonse z propozycjami dla managerów gastronomii lub managerów restauracji. Praca szuka człowieka. Czas, by człowiek podniósł kompetencje i zawalczył o status najlepszego.

Ostatnio na rynku ukazała się ciesząca się dużą popularnością książka pt.: „Gościnność”, autorstwa Patrycji Siwiec i Adama Pawłowskiego. Praktyczny poradnik dla właścicieli i pracowników branży gastronomicznej, którego motywem przewodnim jest obsługa gościa. Udowadniamy, że dobrze wyszkolony personel sali przekłada się nie tylko na zarobki restauracji, ale rzesze zadowolonych gości, którzy chętnie wracają. Ale przedtem miały miejsce premiery równie ciekawych pozycji z praktycznymi poradami dla managerów, ale też właścicieli lokali gastronomicznych. Prezentujemy kilka z nich, z podziałem na płaszczyzny, które muszą być bardzo dobrze znane każdemu managerowi.

Marketing 

Marketing w gastronomii, Józef Sala

Wydana w 2004 roku pozycja jest wciąż jedną z najpopularniejszych i chętnie sięgają po nią tak początkujący, jak i osoby pragnące przypomnieć sobie zasady marketingu w gastronomii. Autor – doktor habilitowany nauk ekonomicznych, profesor omówił pojęcie i rolę gastronomii w gospodarce rynkowej, istotę i specyfikę marketingu w gastronomii, usługę gastronomiczną jako produkt, strategie produktu w gastronomii indywidualnej i systemowej, kształtowanie cen w gastronomii oraz wiele innych, cennych aspektów.

Zasady sanitarne

Wzorcowa Księga GMP GHP z dokumentacją, Małgorzata Wiśniewska

Dobrze przygotowany do pracy manager musi koniecznie znać Dobre praktyki higieniczne i Dobre praktyki produkcyjne oraz zasady wdrażania i utrzymywania HACCP. Ta pozycja to przewodnik po wszystkich zasadach ze zbiorem dokumentów, opisujących wytyczne, praktyki sanitarne i produkcyjne obowiązujące w zakładzie/restauracji. Książka zawiera również formularze, które  służą do dokonywania zapisów i do monitorowania systemu.

Zarządzanie gastronomią

Menedżer gastronomii (cz.1 i cz.2), Jan Mołoniewicz

Dwie części tej książki to kompendium wiedzy na temat zarządzania gastronomią. Autor porusza wszystkie aspekty i etapy pracy w restauracji, jak choćby: otwieranie lokalu, marketing, menu, obsługa gościa, zarządzanie jakością, zaopatrzenie, kontrola kosztów i zysków, zarządzanie siecią lokali oraz zarządzanie personelem. Wiedza zawarta w książce jest wynikiem wielu lat pracy autora na różnych stanowiskach w firmach gastronomicznych. Doświadczenie akademickie i praca jako doradca biznesowy są dodatkową gwarancją, że przedstawione tematy zawierają wiedzę opartą na solidnych biznesowych podstawach i sprawdzoną na polskim rynku. 

Strategia rozwoju

Ugotuj swój biznes, Rachel Hofstetter

Ta książka należy do pozycji lżejszych i napisana została na bazie prawdziwych historii ludzi, którzy zdecydowali się na prowadzenie restauracji. Ich sukces to wynik szeregu dobrych decyzji, które związane były z takimi pytaniami, jak:  jakie normy musi spełniać produkt, jak wygląda etap tworzenia, pakowania i sprzedaży produktu, kto może go kupić, jak go zareklamować, jak załatwić formalności w urzędach i wiele więcej przydatnych informacji.

Relacje międzyludzkie

Sukces w relacjach międzyludzkich, Alex W. Barszczewski

Nie jest tajemnicą, że sukces restauracji oraz osobisty sukces zawodowy managera zależy od jego umiejętności zarządzania zasobami ludzkimi. Autor jest cenionym coachem i szkoleniowcem managerów i posiada ogromną wiedzę. Dzięki tej pozycji dowiadujemy się, że menager restauracji to nie tylko sprawny zarządca, ale przede wszystkim kierownik, przyjaciel, przewodnik, który potrafi zarazić zespół zapałem, zainspirować chęcią do pracy, oczarować podejściem do klienta i zdeterminować do wysiłku, kiedy wymaga tego sytuacja.